Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 lipca 2015 r., sygn. II SA/Kr 600/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Szkodzińska Sędziowie: WSA Aldona Gąsecka- Duda NSA Joanna Tuszyńska (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lipca 2015 r. sprawy ze skargi A.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 12 marca 2015 r., znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania skargę oddala.
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta i Gminy N. decyzją z dnia 20.11.2014 r., na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. umorzył postępowanie wszczęte na wniosek A.P. reprezentowanej przez J.S. z dnia 01.10.2013 r. w sprawie "przeprowadzenia kontroli składu substancji wprowadzanych do zbiornika szambowego na posesji sąsiadów".
W uzasadnieniu organ wskazał, że w piśmie z dnia 01.10.2013 r. A.P. zażądała przeprowadzenia kontroli składu substancji wprowadzanych do zbiornika szambowego na posesji sąsiadów. Traktując powyższe pismo jako żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego organ wszczął postępowanie w sprawie dotyczącej "przeprowadzenia kontroli składu substancji wprowadzanych do zbiornika szambowego na posesji sąsiadów".
Organ wskazał, że podstawowym warunkiem legalności decyzji administracyjnej jest istnienie w przepisach powszechnie obowiązującego prawa materialnej podstawy do zastosowania tej formy działania administracji oraz, że brak takiego oparcia umożliwia merytoryczne załatwienie indywidualnej sprawy w drodze decyzji administracyjnej. Podstawy takiej w przedmiotowej sprawie organ nie odnalazł w żadnym obowiązującym de lege lata przepisie prawa. Ewentualny nakaz rozbiórki zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe (gdyby takowy rzeczywiście istniał) mógłby być wydany wyłącznie w postępowaniu prowadzonym w sprawie legalności obiektu budowlanego z uwagi na naruszenie przepisów techniczno -budowlanych.
Przesłanką umorzenia postępowania na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. jest bezprzedmiotowość postępowania z jakiejkolwiek przyczyny czyli z każdej przyczyny powodującej brak jednego z elementów materialnego stosunku prawnego w odniesieniu do jego strony podmiotowej lub przedmiotowej. Bezprzedmiotowe jest m.in. postępowanie w sprawie, która nie jest regulowana przepisami dającymi podstawę do wydania decyzji administracyjnej. Brak normy prawnej dającej podstawę do orzekania w sprawie administracyjnej stanowi jeden z koniecznych elementów materialnego stosunku prawnego, a jego brak skutkuje bezprzedmiotowością postępowania. Użycie przez ustawodawcę w treści art. 105 § 1 k.p.a. wyrazu "wydaje" a nie zwrotu "może wydać" oznacza, że wydanie decyzji o umorzeniu postępowania jest obligatoryjne. Tym bardziej należy tak postąpić, gdy postępowanie od samego początku było bezprzedmiotowe.
