Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 18 września 2015 r., sygn. IV SAB/Wa 240/14
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Falkiewicz - Kluj, Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Wójcik, Sędzia WSA Wanda Zielińska - Baran (spr.), Protokolant ref. staż. Bartłomiej Grzybowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 września 2015 r. sprawy ze skargi Gminy i Miasta O. na bezczynność Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w przedmiocie rozpoznania wniosku postanawia: 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić skarżącemu kwotę 100 (sto) złotych uiszczoną tytułem wpisu sądowego.
Uzasadnienie
W piśmie z dnia [...] listopada 2014 r. Gmina i Miasto O. wniosło skargę na bezczynność Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie nie usunięcia ze zbioru danych organu błędnej informacji o liczbie mieszkańców gminy O. w liczbie powyżej 5000 mieszkańców i jednocześnie wniosło o zobowiązanie organu do usunięcia ze zbioru danych błędnej informacji o liczbie mieszkańców gminy [...] i określenie tej liczby mieszkańców w sposób prawidłowy i rzeczywisty oraz zasądzenie kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. Pełnomocnik skarżącej zarzucił zaskarżonej decyzji naruszenie prawa materialnego w postaci art. 3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystce publicznej poprzez jego niezastosowanie. W uzasadnieniu skargi podniesiono, że podana przez Prezesa GUS liczba powyżej 5000 mieszkańców miasta O. według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. powinna być zmieniona, gdyż z ewidencji prowadzonej przez Gminę i Miasto O. dla celów związanych z opłatami śmieciowymi na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie wynika, że liczba mieszkańców na ten dzień wnosiła 4592, a więc poniżej 5000 mieszkańców. Ewidencja ta oparta jest o kryterium zamieszkania, czyli tym samym na którym opiera się ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w art. 4 pkt 2. Pełnomocnik strony skarżącej podniósł, że bezczynność organu, który mimo wezwania do usunięcia naruszenia prawa w piśmie z dnia 1 października 2014 r. nie dokonał czynności polegających na ustaleniu rzeczywistej liczby mieszkańców miasta O. narusza interes prawny skarżącego określony we wskazanych wyżej przepisach prawnych oraz skutkujący zaniżeniem o 1741407,98 zł ( w każdym roku) kwoty części oświatowej subwencji ogólnej. Gdyby organ prawidłowo zastosował art. 3 ustawy o statystyce publicznej i skorygował przyjętą metodologię obliczania liczby mieszkańców miasta O., to ustaliłby liczbę mieszkańców tego miasta poniżej 5 tysięcy. W odpowiedzi na skargę Prezes Głównego Urzędu Statystycznego wniósł o odrzucenie skargi, ewentualnie o jej oddalenie. Organ wskazał, że pismem z dnia [...] października 2014 r. Burmistrz Miasta i Gminy O. zwrócił się wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa poprzez błędne ustalenie mieszkańców Miasta O. w liczbie powyżej 5000 mieszkańców na dzień 31 grudnia 2013 r. i jednocześnie wniósł o usunięcie tych danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym zbioru danych. Organ wyjaśnił, że opracowywanie danych o liczbie i strukturze ludności odbywa się przy zastosowaniu metody bilansowej, dla której podstawą wyjściową są wyniki spisów powszechnych ludności i mieszkań. Według ostatniego spisu liczba ludności w mieście O. w dniu 31 marca 2011 r. wynosiła 5105 osób. Zgodnie z bilansami GUS cała Gmina O. na stan 31 grudnia 2012 r. liczyła 12418 mieszkańców, w tym w miasto O. - 5116 mieszkańców. Dane te stanowią podstawę dla Ministra Finansów podstawę do subwencjonowania gminy w 2015 roku. Organ wskazał, że bilans ludności jest sporządzany jednolicie dla wszystkich jednostek podziału terytorialnego kraju.
