Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 października 2015 r., sygn. II SA/Bd 472/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Klotz Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz (spr.) Sędzia WSA Joanna Brzezińska Protokolant Starszy sekretarz sądowy Jakub Jagodziński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 października 2015 r. sprawy ze skargi O.S. na postanowienie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [...] z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie stanowiska wierzyciela w sprawie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we W. w dniu [...] maja 2014 r., wystawił tytuł wykonawczy nr [...] na O. S., jako ojca małoletniej M. S. skierowany do Wojewody [...] jako organu egzekucyjnego. Podstawą wystawienia tytułu wykonawczego był art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2013 r., poz. 947) zwanej dalej: "u.sz." oraz art. 20 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2012 r., poz. 1015 ze zm.), zwanej dalej: "u.p.e.a.". Treść obowiązku o charakterze niepieniężnym podlegającego egzekucji administracyjnej określono jako stawienie się z małoletnią M. S., ur. 8 listopada 2013r., w niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej P., albo u innego świadczeniodawcy, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowy o udzielanie świadczeń w zakresie przeprowadzania obowiązkowych szczepień ochronnych lub u świadczeniodawcy innego niż wyżej wymieniony celem ustalenia z lekarzem indywidualnego toku obowiązkowych szczepień ochronnych dziecka przeciwko: gruźlicy, wirusowemu zapaleniu wątroby typu B, błonnicy, tężcowi, krztuścowi, Haemophilus influenzae typ B, poliomelitis oraz poddania dziecka obowiązkowym szczepieniom ochronnym w ramach Programu Szczepień Ochronnych.
O. S. pismem z 23 października 2014r. zgłosił do Wojewody [...] zarzuty w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego do "tytułu wykonawczego nr [...] z dnia [...] września 2014r., znak: [...] wydanego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we W.". Zobowiązany zarzucił brak wymagalności obowiązku, gdyż rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych w § 2 i 3 określa rodzaj i zakres szczepień ochronnych oraz odpowiednie terminy związane z ukończeniem przez dziecko odpowiedniego roku życia. W ocenie strony z przytoczonych przepisów wynika, że na wykonanie poszczególnych szczepień zobowiązany ma wyznaczony okres ograniczony wiekiem dziecka. Powyższe oznacza, że moment wymagalności dla szczepień określonych w tytule wykonawczym nie nadszedł, ponieważ dziecko strony nie ukończyło wieku określonego przedmiotowym przepisem. Ponadto strona podniosła, że w art. 17 ust. 11 u.sz. określono, że Główny Inspektor Sanitarny ogłasza w formie komunikatu, w Dz.Urz. Ministra właściwego do spraw zdrowia Program Szczepień Ochronnych na dany rok, ze szczegółowymi wskazaniami dotyczącymi stosowania poszczególnych szczepionek, wynikającymi z aktualnej sytuacji epidemiologicznej. W ocenie wnoszącego zarzuty komunikat GIS nie jest źródłem obowiązującego prawa, gdyż nie został wymieniony w art. 87 Konstytucji RP. Strona podniosła, że obowiązek musi wynikać z przepisów prawa, a nie z dokumentów wychodzących poza ten zakres. W ocenie strony komunikaty GIS wiążą jedynie jednostki mu podległe a nie obywateli.
