Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 listopada 2015 r., sygn. IV SA/Gl 1211/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia WSA Renata Siudyka Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska (spr.) Protokolant Monika Rał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2015 r. sprawy ze skargi D.S. na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Komendant Miejski Policji w S. decyzją z dnia [...] r., nr [...], na podstawie art. 104 K.p.a., art. 92 ust. 1 i art. 97 ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r., nr 287, poz. 1687 z późn. zm., zwanej dalej jako "ustawa o Policji") w oparciu o § 1 ust. 1, § 2 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego (Dz. U. nr 100, poz. 918 z późn. zm., zwanego dalej w skrócie jako: "rozporządzenie z dnia 28 czerwca 2002r."), przyznał D.S. równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego od dnia 9 sierpnia 2012 r., w wysokości przysługującej policjantom posiadającym członków rodziny. W uzasadnieniu decyzji organ ten wskazał, że stosowny wniosek został złożony w dniu 7 sierpnia 2012 r., a funkcjonariusz i jego żona nie posiadają lokalu mieszkalnego.
Po rozpoznaniu odwołania, [...] Komendant Wojewódzki Policji w K. decyzją z dnia [...] r. nr [...], na podstawie art. 138 § 2 K.p.a. uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu decyzji zauważył, że organ pierwszej instancji nie zapewnił stronie czynnego udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym.
Kolejną decyzją z dnia [...] r., nr [...], Komendant Miejski Policji w S. przyznał D.S. równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego od dnia 9 sierpnia 2012 r., w wysokości przysługującej policjantom posiadającym członków rodziny. Organ wskazał, że wnioskodawca jest funkcjonariuszem Policji w służbie stałej od 16 maja 1997 r. i w dniu 9 sierpnia 2012r. po raz pierwszy złożył raport i oświadczenie o ustalenie uprawnień do wspomnianego świadczenia. Ani on ani jego małżonka - M.S. nie posiadają lokalu mieszkalnego i zamieszkują w domu położonym w S. przy ul. [...], należącym do jego matki - C.S. (matka wnioskodawcy nabyła tę nieruchomość z dniem [...] r. w drodze umowy zamiany zawartej z byłą żoną wnioskodawcy - K.J., która była wcześniej jej wyłączną właścicielką). W tym stanie rzeczy organ pierwszej instancji podniósł, że strona spełniała przesłanki warunkujące przyznanie równoważnika, określone w art. 92 ustawy o Policji. Równocześnie podkreślono, że choć z wyjaśnień D.S. wynika, że wcześniej, to jest od dnia 9 sierpnia 2009 r. do 18 lutego 2011 r. zamieszkiwał w lokalu mieszkalnym położonym w S. przy ul. [...], wraz z obecną małżonką, która była najemcą tego mieszkania, to jednak do dnia 9 sierpnia 2012 r. nie złożył żadnego dokumentu świadczącego o powyższej okoliczności, takiego jak oświadczenie mieszkaniowe, raport czy stosowny akt notarialny. Komendant Miejski Policji w S. zaakcentował, że decyzja o przyznaniu równoważnika za brak lokalu mieszkalnego ma charakter konstytutywny, a co za tym idzie wywiera skutki wyłącznie na przyszłość. W rezultacie, świadczenie to może zostać wypłacone dopiero od chwili, kiedy decyzja taka stanie się ostateczna, a jego wysokość w pierwszym miesiącu może objąć najwyżej wyrównanie za czas od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie. Z kolei brak takiego wniosku powoduje, że prawo do równoważnika nie powstaje, przy czym okoliczności, z powodu których policjant go nie złożył nie mają znaczenia.
