Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 4 listopada 2015 r., sygn. I SA/Gl 840/14
Prawo pomocy
Starszy referendarz sądowy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach Piotr Łukasik po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w sprawie ze skargi A w C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości w kwestii wniosku skarżącej o przyznanie prawa pomocy w zakresie częściowym postanawia odmówić przyznania prawa pomocy.
Uzasadnienie
W skardze z dnia 30 czerwca 2014 r. Z. A. zwróciła się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach między innymi z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych. Wniosek ponowiła przy piśmie z dnia 8 września 2014 r. Przy tym ostatnim, skarżąca nadesłała również urzędowy formularz wniosku. W jego motywach odnotowała, że zatrzymanie działalności prowadzonej przez nią elektrowni wodnej spowodowało duże straty produkcyjne. Szkodę materialną oszacowała na kwotę 3 mln zł. Zaakcentowała dalej, że otrzymywana przez nią renta rodzinna nie wystarcza na zabezpieczenie i ochronę zakładu, który jest oddalony od C. o 34 km. Według wniosku skarżąca nie pozostaje z nikim we wspólnym gospodarstwie domowym i utrzymuje się wyłącznie z renty w wysokości 1797 zł netto. Świadczenie to jest jednak obciążone egzekucją komorniczą, a nadto skarżąca spłaca kredyt w kwocie 400 zł miesięcznie. Do składników posiadanego przez nią majątku zaliczyła: nieukończony dom, lokal nad halą maszyn w zakładzie, nieruchomości rolnicze o pow.: 2,17 ha i 2,29 ha (objęte egzekucją komorniczą), Zakład C w S., pawilon handlowy w C. z przeznaczeniem do rozbiórki oraz certyfikaty ekologiczne, których - jak twierdzi skarżąca - nie może odsprzedać.
Pismem z dnia 17 września 2014 r., referendarz sądowy, mając na uwadze ww. oświadczenie skarżącej, wezwał ją do uzupełnienia wniosku o przyznanie prawa pomocy poprzez złożenie dodatkowych oświadczeń oraz przedłożenie dokumentów źródłowych, w szczególności przez: 1) wykazanie tytułu prawnego do nieruchomości położonej w . przy ul. [...] (adres wskazany w druku PPF jako adres zamieszkania) oraz nadesłanie zaświadczenia wymieniającego wszystkie osoby zameldowane/zamieszkałe w tym lokalu; 2) wykazanie za pomocą kopii stosownych dokumentów (np. rachunki, faktury za media, w tym: gaz, woda, energia elektr., telefon; koszty ubezpieczenia; wysokość podatku od nieruchomości; koszty gospodarowania odpadami itp.) jakiego rzędu kwoty aktualnie obciążają miesięcznie budżet domowy z tytułu stałych opłat związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego; w tych ramach należało dodatkowo wskazać kto i w jakiej wysokości partycypuje w ponoszeniu rzeczonych opłat; dodatkowo należało przedstawić dokumenty potwierdzające zapłatę ww. należności np. potwierdzenia przelewu, wpłaty gotówkowe, inne; w przypadku występowania zaległości z tytułu tychże wydatków należało przedstawić aktualne zaświadczenia właściwych podmiotów potwierdzające tę okoliczność; w tych ramach należało wyraźnie rozdzielić wydatki związane z miejscem zamieszkania skarżącej (gospodarstwo domowe wskazane w druku PPF) i miejscem prowadzenia przez nią działalności gospodarczej; 3) przedłożenie wyciągów i wykazów ze wszystkich rachunków bankowych posiadanych przez skarżącą i pozostałe osoby pozostające/zameldowane (zamieszkałe) w gospodarstwie domowym skarżącej, w tym rozliczeniowo-oszczędnościowych oraz gospodarczych (obsługujących prowadzoną działalność gospodarczą), obrazujących operacje dokonane w ich ramach w ciągu ostatnich trzech miesięcy oraz dokumentów dotyczących lokat i kont. W przypadku, gdyby rachunki te były zajęte, należało przedstawić potwierdzające ten fakt zaświadczenie wystawione przez bank, informujące o wysokości zajęć oraz sposobie ich spłaty, a w razie likwidacji któregokolwiek z rachunków w 2013 r. lub 2014 r. - stosowne zaświadczenie wystawione przez bank lub kopię umowy z bankiem o zamknięciu rachunku; 4) udokumentowanie wysokości wszelkich dochodów - należało w tym celu nadesłać zaświadczenia o wysokości wynagrodzeń, honorariów i innych należności oraz świadczeń z okresu ostatnich trzech miesięcy; zaświadczenia winny zawierać adnotację o sposobie wypłaty środków (np. przelew bankowy, wypłata gotówką, inne) - ten punkt wezwania dotyczy wszystkich domowników pozostających w gospodarstwie domowym skarżącej; dla udokumentowania dochodów z działalności gospodarczej należało nadesłać kopie dokumentów księgowych obrazujących wynik finansowy prowadzonej przez skarżącą działalności gospodarczej w okresie ostatnich trzech miesięcy, w tym np. za pomocą księgi przychodów i rozchodów (pełna wersja z opisem zdarzeń gospodarczych), zestawienia sprzedaży, deklaracji VAT, raportów kasowych, itp; w tych ramach należało nadto nadesłać aktualną ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych prowadzonej działalności; udokumentowanie aktualnego dochodu skarżącej z tytułu świadczenia rentowego (np. za pomocą odpisu stosownej decyzji bądź potwierdzenia wypłaty gotówkowej tego świadczenia); 5) udokumentowanie okoliczności podniesionych w druku PPF, tj. zajęcia komorniczego i spłaty kredytu na życie w kwocie 400 zł.
