Wyrok WSA w Kielcach z dnia 12 listopada 2015 r., sygn. II SAB/Ke 49/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędzia WSA Beata Ziomek, Protokolant Joanna Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 listopada 2015 r. sprawy ze skargi M. M. na bezczynność Komendanta Powiatowego Policji w przedmiocie wypłaty równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego za lata 2010 - 2015. oddala skargę.
Uzasadnienie
M. M. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargę, zarzucając Komendantowi Powiatowemu Policji "niepodjęcie czynności w oparciu o przepisy ustawy postępowanie egzekucyjne w administracji z odpowiednim zastosowaniem art. 32 ustawy zasadniczej w oparciu o wykładnię prawa głoszoną przez WSA w Krakowie III SA/Kr 1248/11". Skarżący zaznaczył, że wyczerpał w niniejszej sprawie wymagany tryb zażaleniowy, w związku z czym wniósł o zobowiązanie ww. organu "do podjęcia właściwych czynności administracyjno-prawnych w celu wykonania prawomocnej i ostatecznej decyzji administracyjnej za lata 2010-2015 w sprawie równoważnika za remont lokalu mieszkalnego". W załączeniu przedstawiono kopie wydanych w tym przedmiocie decyzji organu z dnia 21 maja 1998r. nr 70/1998 oraz z dnia 24 maja 2001r. nr 6/2001.
W odpowiedzi na skargę Komendant Powiatowy Policji wskazał, że pismem z dnia 9 lutego 2015r. odpowiedziano M. M. na jego wniosek o wypłatę równoważnika za remont lokalu mieszkalnego za lata 2010-2015. W tym zakresie organ wyjaśnił stronie, że brak jest podstaw do wypłaty żądanego świadczenia, przy czym kwestia uprawnienia do przedmiotowego równoważnika została rozstrzygnięta prawomocnymi wyrokami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach w sprawach o sygn. akt II SA/Ke 801/12 oraz II SA/Ke 403/14. Co się zaś tyczy powołanego przez stronę wyroku, to orzeczenie to zostało wydane w innych okolicznościach - w odniesieniu od osoby, która posiadała decyzje wydane w przedmiocie równoważnika, kiedy znajdowała się już na emeryturze. Opisując stan faktyczny niniejszej sprawy organ wskazał, że decyzją z dnia 21 maja 1998r. nr 70/1998 przyznał M. M. równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego w wysokości 4 norm zaludnienia według obowiązujących przepisów, a następnie decyzja ta została zmieniona i zastąpiona decyzją z dnia 24 maja 2001r. nr 6/2001 - w związku ze zmianą liczby członków rodziny - a co za tym idzie ilości norm zaludnienia. Brak zatem podstaw by przyjąć, że jednocześnie w obiegu prawnym funkcjonowały dwie ww. decyzje. Natomiast kolejna decyzja z dnia 22 kwietnia 2007r. nr 60/2007 wygasiła decyzję z dnia 24 maja 2001r. Od 2007r. w związku ze zmianą przepisów decyzje w powyższym przedmiocie były wydawane corocznie, ostatnia decyzja nr 34/2009 utraciła moc z dniem 31 grudnia 2009r. W konsekwencji w obiegu prawnym aktualnie nie znajduje się żadna decyzja, przyznająca M. M. uprawnienie do równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego i obligująca Komendę Powiatową Policji jako organ wykonawczy do dokonania czynności materialnotechnicznej polegającej na wypłacie żądanego równoważnika z lata 2010-2015. Z chwilą zwolnienia ze służby skarżący utracił bowiem to uprawnienie. Obecnie, jakkolwiek M. M. użył innych słów w odniesieniu do swojego żądania, to w istocie ponownie wnosi o to samo, to jest wypłatę równoważnika za remont lokalu mieszkalnego za kolejne lata po zwolnieniu ze służby - co przesądza o konieczności odrzucenia jego skargi. Końcowo wskazano, że z ww. przyczyn zarzuty skarżącego nie są zasadne merytorycznie, co przemawia za ewentualnym oddaleniem skargi.
