Wyrok WSA w Opolu z dnia 13 listopada 2015 r., sygn. I SA/Op 444/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędziowie Sędzia WSA Anna Wójcik (spr.) Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant Starszy sekretarz sądowy Maria Żymańczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2015 r. sprawy ze skargi S. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 26 maja 2015 r., nr [...] w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez S. T. (dalej jako: skarżący, strona) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 26.05.2015 r., mocą której uchylono w całości decyzję Wójta Gminy Pakosławice z dnia 31.10.2014 r. określającą stronie wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości położonej na działce nr a w miejscowości [...]: za okres od 14.07.2013 r. do 31.07.2014 r. w kwocie 84 zł oraz od 1.08.2014 r. w kwocie 8 zł miesięcznie, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.
Rozstrzygnięcia powyższe zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W złożonej w dniu 29.04.2013 r. w Urzędzie Gminy Pakosławice deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi skarżący wskazał, że na terenie przedmiotowej nieruchomości zamieszkuje jedna osoba, odpady komunalne są zbierane i gromadzone w sposób selektywny, a wysokość ww. opłaty miesięcznie wyniesie 1,75 zł. Z załączonego do ww. deklaracji pisma wynikało, że skarżący wyliczenia ww. opłaty dokonał w ten sposób, iż przyjął stawkę opłaty dla odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny, tj. 7 zł od mieszkańca, policzoną za trzy miesiące przypadające na okres grzewczy (ponieważ według niego tylko w tym okresie generowane są odpady, tj. popiół), podzieloną na 12 miesięcy (7*3=21/12=1,75). W piśmie tym wyjaśnił, że ilość innych sporadycznie występujących w ciągu roku odpadów minimalizuje np. poprzez pozostawienie zbędnych opakowań w miejscu zakupu, w związku z czym bezwzględny obowiązek uiszczania ww. opłaty w pełnej wysokości za cały rok jest w jego ocenie nieuzasadniony. Nadto skarżący zakwestionował regulacje prawne dotyczące opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wskazując m.in., że ustawodawca obciąża kosztem gospodarowania odpadami gminę i jej mieszkańców, podczas gdy powinien zobowiązać producentów do odbioru zużytych opakowań, co przyczyniłoby się do ochrony środowiska. W tej sytuacji, zdaniem skarżącego, Rada Gminy powinna zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności ww. regulacji z Konstytucją RP.
