Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 stycznia 2016 r., sygn. IV SA/Gl 395/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Matan Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.) Protokolant Specjalista Ewa Pasiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi Ł.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Wójt Gminy G. odmówił przyznania skarżącej Ł. A. zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego na dzieci w okresie od 1 listopada 2014 r. do 31 października 2015 r. W uzasadnieniu organ wskazał, że miesięczny dochód rodziny w przeliczeniu na osobę wyniósł 1.252,30 zł., a zatem przekroczył kryterium ustawowe wynoszące 574 zł. Organ podniósł, że ustalając powyższe uwzględnił dochód osiągnięty przez męża skarżącej w 2013 r.;
- podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w kwocie 25.597,41 zł;
- niepodlegający opodatkowaniu, tj. diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju w kwocie 64.567,76 zł. (przyjęto kwotę diet wykazaną w oświadczeniu).
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K., po rozpatrzeniu odwołania Ł. A. utrzymało w mocy wyżej wymienioną decyzję Wójta Gminy G. z dnia [...]. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 w związku z art. 3 pkt. 2 i 2a ustawy o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 1456) zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli suma przeciętnych miesięcznych dochodów członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy z zastrzeżeniem art. 5 ust. 4-4b w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 574 zł. Organ podniósł, że na podstawie art. 3 pkt. 1 lit. c cytowanej ustawy, do dochodu rodziny wlicza się inne dochody niepodlegaiace opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym m in.: należności ze stosunku pracy lub z tytułu stypendium osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających czasowo za granicą - w wysokości odpowiadającej równowartości diet z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju ustalonych dla pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej na podstawie ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 1502). Następnie organ dodał, że zgodnie z art. 775 § 1 kodeksu pracy, pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Wskazał, że przepis art. 775 kodeksu pracy, dający podstawę do wypłaty diet został zamieszczony w Dziale III Kodeksu pracy zatytułowanym "Wynagrodzenia za pracę i inne świadczenia". Organ podkreślił, że z art. 775 § 2 Kodeksu pracy w związku z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013, poz. 167), w jednoznaczny sposób wynika, że należności w postaci diet są należnościami ze stosunku pracy z tytułu odbytej podróży służbowej. Podniósł, że z powołanego przepisu wynika, iż z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują: 1) diety; 2) zwrot kosztów: a) przejazdów, b) dojazdów środkami komunikacji miejscowej, c) noclegów, d) innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c ustawy o świadczeniach rodzinnych w związku z § 13 powołanego rozporządzenia - w przypadku otrzymania takich diet, do dochodu rodziny nie wlicza się ich faktycznej wysokości (gdyż brak jest podstaw prawnych do badania ich wysokości) ale uwzględnia się je w wysokości ryczałtowej. Następnie organ podniósł, że biorąc pod uwagę cytowane przepisy, nie budzi wątpliwości, że wypłacana przez pracodawcę dieta z tytułu podróży służbowej, jako należność związana ze stosunkiem pracy podlega wliczeniu do dochodu rodziny jako dochód nieopodatkowany, wówczas gdy postępowanie dowodowe wykaże, iż została wypłacona : 1. pracownikowi w związku z czasowym przebywaniem za granicą; 2. w wysokości odpowiadającej równowartości diet z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju ustalonych dla pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej na podstawie ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy. Organ podkreślił, że powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20.01.2011 r. sygn. akt IV SA/GI 319/10 w którym Sąd zauważył, że "Składniki dochodu wskazuje art. 3 pkt 1 cyt. ustawy. Wśród nich wymienione są m.in. należności ze stosunku pracy osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających czasowo za granicą - w wysokości równowartości diet z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju ustalonych dla pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej na podstawie Kodeksu pracy. Diety wypłacone skarżącemu zaliczają się do tych należności, skoro bezspornie uzyskał je on w ramach stosunku pracy i w związku z wykonywaniem pracy poza granicami kraju." Następnie organ odwoławczy wskazał, że zostało złożone w organie I instancji oświadczenie J. A. według którego za 2013 r. osiągnął dochód z powyższego tytułu w wysokości - 64.547,76 zł. Ponadto do dochodu należało zaliczyć dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych - 25.597,41 zł ( co potwierdza informacja PIT - 11 za 2013 r.).
