Wyrok WSA w Kielcach z dnia 21 stycznia 2016 r., sygn. II SA/Ke 610/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Teresa Kobylecka, Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Urszula Opara, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 stycznia 2016r. sprawy ze skargi K. O. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] w przedmiocie kary pieniężnej za urządzanie gry na automatach poza kasynem oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] Dyrektor Izby Celnej , po rozpatrzeniu odwołania K. O., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] wymierzającą karę pieniężną w wysokości 36.000 zł za urządzanie poza kasynem gry na automatach do gier: [...]. W podstawie prawnej powołano art. 220 § 2, art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.), art. 2 ust. 3, art. 6 ust. 1, art. 8, art. 14 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (tj. Dz. U. z 2015r., poz. 612), zwanej dalej u.g.h.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że funkcjonariusze Urzędu Celnego przeprowadzili w dniu 5 listopada 2013r. w lokalu [...], w którym działalność gospodarczą prowadził K. O., kontrolę, ujawniając ww. urządzenia, mogące stanowić automaty służące do urządzania gier hazardowych w rozumieniu przepisów u.g.h.
W wyniku przeprowadzonego eksperymentu kontrolnego ustalono, że:
- gry urządzane na ujawnionych automatach cechuje cel komercyjny - o czym świadczy obowiązkowa odpłatność za jej rozpoczęcie oraz fakt uzyskiwania wygranych pieniężnych,
- wynik gry nie zależy od zręczności gracza, dostępne na automacie gry mają charakter losowy, gdyż tempo obrotu bębnów, a w konsekwencji szybkość przesuwania się umieszczonych na nich symboli graficznych wykracza poza dostępną ludzkiemu oku możliwość percepcji i rejestracji obrazu.
W rezultacie stwierdzono, że gry prowadzone na ww. automatach są grami na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 u.g.h., gdyż prowadzone są na urządzeniach elektronicznych, zawierają elementy losowości oraz realizują wygrane pieniężne. Ponadto, przeprowadzone w toku postępowania przygotowawczego nr RKS 677/2013 dowody - w tym opinia biegłego, zeznania świadków oraz umowa najmu powierzchni ww. lokalu pod automaty - potwierdzają, że działalność prowadzona w zakresie urządzania gier na ww. automatach miała miejsce poza kasynem gry zdefiniowanym w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a u.g.h. bez koncesji oraz rejestracji automatu, tj. z pominięciem wymogów określonych w art. 6 ust. 1 i art. 23a ust. 1 u.g.h. W takiej sytuacji urządzający gry na automatach poza kasynem - którym w niniejszej sprawie jest K. O., prowadzący działalność gospodarczą w lokalu [...] - podlega karze pieniężnej w wysokości 12.000 zł od każdego urządzenia - na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 u.g.h. W tym zakresie organ wskazał, że ów przedsiębiorca stworzył odpowiednie warunki aby nielegalna gra na automatach w ogóle mogła być prowadzona. K. O. zawarł bowiem umowę, której przedmiotem był wynajem powierzchni w jego lokalu, na której zainstalowano następnie ujawnione nielegalne automaty do gier. W zamian najemca - [...] - zobowiązany był do płacenia czynszu w wysokości 500 zł miesięcznie. W konsekwencji ww. przedsiębiorca w chwili zawierania umowy najmu z 29 maja 2013r. miał wiedzę, że w wyniku jej zawarcia w lokalu, w którym prowadzi działalność gospodarczą, zostaną zainstalowane automaty do gier. Ponadto do ww. umowy najmu załączono instrukcję postępowania dla wynajmującego i personelu w przypadkach ingerencji osób trzecich lub organów administracyjnych w stosunku do rządzenia. Dokument ten reguluje głównie obowiązki obsługi lokalu w ściśle określonych sytuacjach dotyczących bezpieczeństwa, stanu technicznego, kontroli oraz zatrzymania urządzeń. Świadczy to o tym, że obsługa oraz właściciel mieli szereg obowiązków związanych z automatami. W tym zakresie K. O. zapewniał nadzór oraz ciągłość przebiegu nielegalnych gier, realizując osobiście oraz za pośrednictwem swojego pracownika bieżącą obsługę ujawnionych automatów, polegającą na ich włączaniu w celu umożliwienia rozpoczęcia gier. Ponadto sprawowano stałą opiekę nad tymi urządzeniami oraz informowano ich właściciela o stwierdzonych usterkach i uszkodzeniach.
