Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2016 r., sygn. V SA/Wa 2745/15
Wstrzymanie wykonania aktu
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie: Przewodniczący - Sędzia WSA Arkadiusz Tomczak po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji w sprawie ze skargi Powiatu S. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej postanawia wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Ministra Finansów z dnia [...] grudnia 2014 r. Nr [...]
Uzasadnienie
Pismem procesowym z dnia 8 czerwca 2015 r. Skarżący Powiat S. wniósł o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji oraz decyzji ją poprzedzającej wydanej przez organ I instancji. W uzasadnieniu wniosku podniesiono, iż kwoty objęte zaskarżoną decyzją zostały wydatkowane w roku budżetowym 2010. Od tego czasu nie ma ich na rachunkach Skarżącego, zaś jakikolwiek zwrot lub przekazanie ich równowartości do budżetu państwa nie było uwzględniane w budżetach Powiatu na kolejne lata, w tym również w budżecie na 2015 rok. W tej sytuacji nałożony obowiązek zwrotu części subwencji oświatowej musiałby zostać zrealizowany z bieżącego budżetu (na 2015 r.), który to z końcem roku również zostanie definitywnie zamknięty i rozliczony. Jeśli zatem Powiat S. wykona zaskarżoną decyzję, to uszczuplony zostanie budżet na 2015 r. i późniejsze ewentualne korzystne orzeczenie Sądu nie będzie w stanie odwrócić tego skutku, bowiem wydatkowana kwota może nie wrócić już do tegorocznego budżetu. Ponadto wskazano, że środki budżetowe mają z góry określone przeznaczenie związane z wykonywaniem przez Powiat zadań własnych i zleconych, dlatego wykonanie zaskarżonej decyzji mogłoby odbyć się tylko i wyłącznie z rezerwy ogólnej budżetu Powiatu. Rezerwa ogólna natomiast powinna przede wszystkim zabezpieczać wykonywanie podstawowych zadań (własnych i zleconych) jednostki samorządu terytorialnego. Jak podaje Skarżący, w budżecie Powiatu S. na 2015 r. została zaplanowana rezerwa ogólna w kwocie 190 000 zł. Na dzień złożenia wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji pozostała do wykorzystania z tej kwoty suma 142 527 zł. Przy poziome wydatków bieżących budżetu na kwotę 50 770 tys. zł jest to niska kwota na pojawiające się bieżące nieplanowane potrzeby budżetu do końca 2015 r., gdyż stanowi ona niecałe 0,3 %. W budżecie 2015 r. nie była tworzona rezerwa celowa na zwrot zakwestionowanej sumy subwencji oświatowej z 2010 r.
