Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 lutego 2016 r., sygn. I SA/Po 1459/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dominik Mączyński Sędziowie Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska-Tylewicz Protokolant ref. staż. Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2016 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę. WSA/wyr. 1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Wnioskiem złożonym w dniu [...] X. Sp. z o.o. z siedzibą w A. (dalej jako: wnioskodawczyni, spółka, skarżąca) wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w P. - upoważnionego przez Ministra Finansów o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów.
Przedstawiając we wniosku stan faktyczny wskazano, że B. B. od [...] października 1990 r. prowadził działalność gospodarczą pod nazwą "B. B. [...]". W dniu [...] listopada 2014 r. do KRS-u wpisano X. Sp. z o.o. Podmiot ten powstał w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 5841 i n. ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych [tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 - w skrócie: K.s.h."]). Zaznaczono, że przedmiot działalności przed i po przekształceniu pozostał bez zmian i jest to: sprzedaż hurtowa i detaliczna maszyn i urządzeń ogrodniczych oraz dodatkowego wyposażenia a także naprawy i konserwacje sprzętu ogrodniczego (kosiarki, pilarki, glebogryzarki, zamiatarki, odśnieżarki, rozłupywarki, piły łańcuchowe, podkaszarki itp.).
Wnioskodawczyni opisując swoją działalność wskazała, że dokonuje zakupu towarów z krajów UE i poza UE. Sprzedaż prowadzona jest w głównej mierze do sieci handlowych oraz do mniejszych hurtowni, sklepów detalicznych i odbiorców indywidualnych. Zgodnie z prawem konsumenckim towar objęty jest 2 letnim okresem gwarancji oraz rękojmi liczonymi od daty zakupu przez odbiorcę finalnego. Ponieważ sprzedaż odbywa się za pośrednictwem sieci czy innych sklepów, reklamacje klientów występują nawet kilka lat od daty naszej sprzedaży. Towar reklamowany w miarę możliwości jest naprawiany, wymieniany na egzemplarz pozbawiony wad lub całkowicie zwracany i wówczas wystawiana jest faktura korygująca sprzedaż. Faktury korygujące wynikają również z posezonowych zwrotów towarów nie sprzedanych. Takie zwroty wynikają z zawartych z sieciami handlowymi i innymi kontrahentami umów. Zdarzają się również korekty wynikające z udzielenia po sprzedaży dodatkowych rabatów, których wysokość w momencie sprzedaży nie była znana. Wskazano, że wartość korekt sprzedaży do poszczególnych lat kształtowała się następująco: w 2010 r. - 8 korekt o wartości netto [...] zł; w 2011 r. - 66 korekt o wartości netto [...] zł; w 2012 r. - 257 korekt o wartości netto [...] zł; w 2013 r. - 1024 korekty o wartości netto [...] zł. Wskazano, że dokumenty korygujące sprzedaż wystawiane są w trakcie całego roku. W przypadku zwrotu towarów, które zostały sprzedane przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (przed przekształceniem) a zostały zwrócone spółce z o.o., tj. po przekształceniu, korekty faktur wystawia następca prawny.
