Wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 marca 2016 r., sygn. II SA/Łd 31/16
Dnia 2 marca 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka Sędziowie Sędzia WSA Renata Kubot - Szustowska (spr.) Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Protokolant Specjalista Aleksandra Błaszczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 marca 2016 roku sprawy ze skargi J. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddala skargę. LS
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...], nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł., na podstawie art.138 § 1 pkt 1 i art. 127 § 3 i art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2013r., poz. 267), powoływanej dalej jako "k.p.a." - utrzymało w mocy decyzję własną z dnia [...], nr [...], odmawiającą J. F. dokonania zmiany ostatecznej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...], nr [...], określającej środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji demontażu pojazdów, zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu produkcji paliwa alternatywnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce nr 1298 położonej w R. przy ul. A.
W uzasadnieniu decyzji Kolegium wskazało, iż decyzją z dnia [...] nr [...] Burmistrz R. ustalił środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację opisanego wyżej przedsięwzięcia. Po rozpatrzeniu odwołań złożonych od tejże decyzji, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł., decyzją z dnia [...], [...], orzekło reformatoryjnie o uchyleniu decyzji Burmistrza R. z dnia [...] i określeniu środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację opisanego wyżej przedsięwzięcia.
Wnioskiem z dnia 6 lutego 2013r. J. F. wystąpił o zmianę wskazanej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. w trybie art. 155 k.p.a. w zakresie zwiększenia ilości odpadów poddawanych procesom przetwarzania - odzysku w istniejącym zakładzie produkcji paliwa alternatywnego. Do wniosku złączona została m. in. Karta informacyjna planowanego przedsięwzięcia. Kolegium dodało, że w niniejszej sprawie, wniosek inwestora, którego integralną częścią jest Karta informacyjna, przewiduje zmianę przedmiotu inwestycji (w zakresie zwiększenia ilości odpadów poddawanych procesom przetwarzania - odzysku). Skutkiem tego musi być ona traktowana jako nowa inwestycja wymagająca przeprowadzenia nowego postępowania w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań, zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2013r. poz. 1235 ze zm.). Kolegium stwierdziło zatem, że wnioskowana przez J. F. zmiana, nie mieści się w granicach wskazanej we wniosku inwestora podstawy prawnej zmiany decyzji ostatecznej. Organ dodał, iż w toku postępowania w trybie art. 155 k.p.a. zmianie nie może ulec żądanie strony, które było przedmiotem rozpoznania przed wydaniem decyzji ostatecznej. Decyzja wydawana na podstawie art. 155 k.p.a. może dotyczyć wyłącznie kwestii objętych pierwotnym postępowaniem, rozstrzygniętych poprzedzającą ją decyzją ostateczną, a nie zagadnień nowych. Kolegium wskazało, że postępowanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej (art. 155 k.p.a.) jest samodzielnym postępowaniem administracyjnym, którego istotą jest jedynie ustalenie, czy zachodzą przesłanki do uchylenia lub zmiany takiej decyzji ze względu na interes społeczny i słuszny interes strony, i czy ewentualnemu uchyleniu lub zmianie nie sprzeciwiają się przepisy szczególne. Istotą postępowania w trybie art. 155 k.p.a. jest sprawdzenie, czy w ustalonym stanie faktycznym i prawnym istnieją szczególne przesłanki, które przemawiałyby za uchyleniem lub zmianą decyzji ostatecznej.
