Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. II SA/Go 109/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Anna Lisowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Decyzją z dnia [...] października 2009 r., nr [...] Wójt Gminy nałożył na U.H.M. - na podstawie art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r., Nr 39 poz. 251), art. 326 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 129 poz. 902) obowiązek usunięcia smoły pogazowej na jej koszt, z terenu działki nr [...].
U.H.M. złożyła odwołanie od tej decyzji, jednakże postanowieniem z dnia [...] grudnia 2009 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze stwierdziło uchybienie terminu do wniesienia odwołania.
2. W dniu 21 maja 2014 r. do SKO wpłynął wniosek Wójta Gminy o stwierdzenie nieważności decyzji Wójta Gminy nr [...] z dnia [...] października 2009 r. z uwagi na wydanie jej przez organ niewłaściwy.
W uzasadnieniu wniosku organ wskazał, że szczegółowa analiza dokumentacji sprawy dowodzi, że Wójt Gminy wydając decyzję nakazującą usunięcie odpadu błędnie uznał swoje kompetencje. Ze względu na koszty, znacznie przekraczające środki finansowe, jakimi dysponuje Gmina, Wójt zdecydował podjąć działania mające na celu ustalenie swojej kompetencji w tej sprawie i ewentualnego przekazania jej do właściwego organu.
Dalej organ opisał postępowanie, wskazując, że z posiadanej przez Wójta Gminy dokumentacji Wojewódzkiego Inspektora Ochron Środowiska wynikało, że w wyniku przeprowadzonych przez WIOŚ kontroli zostało wydane zarządzenie pokontrolne, w którym zobowiązano właścicieli gruntów do ogrodzenia i oznakowania składowiska smoły pogazowej oraz usunięcia zgromadzonego odpadu. Przeprowadzone przez Wojewodę postępowanie administracyjne zakończone zostało decyzją nr [...] z dnia [...] lutego 2008 r. Jednakże Minister Środowiska decyzją nr [...] z dnia [...] października 2008 r. uchylił decyzję Wojewody wskazując, że zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach organem właściwym do podjęcia czynności mających na celu usunięcie odpadu niebezpiecznego jest Wójt Gminy.
