Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2016 r., sygn. IV SA/Wa 105/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Sękowska, Sędziowie sędzia WSA Anna Falkiewicz-Kluj, sędzia WSA Tomasz Wykowski (spr.), Protokolant ref. staż. Aleksandra Larkiewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi G. B. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
I. Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (dalej "Sądu") decyzją z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] (dalej "zaskarżoną decyzją") Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej także "GIOŚ") po rozpatrzeniu odwołania Gminy B. (dalej "Gminy") od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej także "WIOŚ") z dnia [...] października 2013 r. znak: [...], wymierzającej Gminie administracyjną karę pieniężną w wysokości 50 000 zł za niezorganizowanie przez Burmistrza Gminy przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, uchylił decyzję w całości i wymierzył Gminie administracyjną karę pieniężną w wysokości 10 000 zł za niewykonanie obowiązku zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399, z późn. zm.), dalej także "ustawy z 1996 r." albo "ustawy".
II. Stan sprawy, poprzedzający wydanie przez GIOŚ zaskarżonej obecnie decyzji z dnia [...] listopada 2013 r., przedstawia się w następujący sposób:
1. W dniach od [...] sierpnia do [...] września 2013 r. WIOŚ przeprowadził w Gminie B. kontrolę planową kontrolę, mającą na celu sprawdzenie realizacji zadań własnych w 10% gmin w zakresie wynikającym ze znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W trakcie tej kontroli ustalono, że Burmistrz Gminy nie zorganizował przetargu na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, co stanowi naruszenie art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ponadto ustalono, iż odpady komunalne odbiera od mieszkańców zakład budżetowy pn. Zakład Gospodarki Komunalnej w B., który został utworzony uchwałą Rady Miejskiej w B. nr [...] z dnia [...] września 1994 r., a uchwałą Rady Miejskiej w B. nr [...] z dnia [...] marca 2011 r. nadano mu Statut. Zarządzeniem Burmistrza B. nr [...] z dnia [...] czerwca 2013 r. powierzono zakładowi budżetowemu obowiązek odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy B. Ponadto w trakcie kontroli stwierdzono, że Gmina B. nie osiągnęła w 2012 r. wymaganego poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, tym samym naruszając art. 3c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
