Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 września 2016 r., sygn. I SAB/Ol 15/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski sędzia WSA Renata Kantecka (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 21 września 2016 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Gminy na bezczynność Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w przedmiocie nierozpatrzenia wniosków o zwrot utraconych dochodów z tytułu utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości za lata 2008-2013 I. stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności, która miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, II. umarza postępowanie w zakresie zobowiązania organu do załatwienia sprawy, III. zasądza od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rzecz skarżącej kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I SAB/Ol 15/16
Uzasadnienie
Gmina O. (zwana dalej: Gminą, stroną lub skarżącą) złożyła w dniu 25 marca 2009 r. do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej : Funduszem lub organem) wniosek z dnia 9 marca 2009r. o zwrot utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości, będących własnością Skarbu Państwa, gruntów pokrytych wodami jezior o ciągłym dopływie wód powierzchniowych oraz gruntów zajętych przez sztuczne zbiorniki wodne za rok 2008. Pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. Fundusz poinformował Gminę, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 20 lipca 2006 r. w sprawie zwrotu utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości, będących własnością Skarbu Państwa, gruntów pokrytych wodami jezior o ciągłym dopływie wód powierzchniowych oraz gruntów zajętych przez sztuczne zbiorniki wodne (Dz. U. Nr 142 poz. 1023 ze zm., zwanego dalej: rozporządzeniem), podstawą do opracowania wniosku winna być decyzja oraz deklaracja podatkowa na dany rok podatkowy. Fundusz wskazał, że zgodnie z § 2 ust. 4 rozporządzenia, Gmina ma możliwość złożenia do dnia 15 maja korekty przedłożonego wniosku. Po przekroczeniu terminu, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia. W piśmie z dnia 13 maja 2009 r. Gmina wskazała na brak podstaw do złożenia korekty przedłożonego wniosku. Powołując się na stanowisko Ministra Finansów wskazała na brak podstaw prawnych do udostępniania przez organy podatkowe akt indywidualnych spraw podatkowych.
