Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 września 2016 r., sygn. II SA/Wa 501/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janusz Walawski, Sędziowie WSA Ewa Kwiecińska (spr.), Maria Werpachowska, , Protokolant specjalista Elwira Sipak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 września 2016 r. sprawy ze skargi Związku [...] na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej - oddala skargę -
Uzasadnienie
Główny Inspektor Farmaceutyczny, zwany dalej GIF, działając na podstawie art. 16 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r., poz. 782 ze zm.), zwanej dalej u.d.i.p., oraz art. 127 § 1 i 3 w zw. z art. 138 § 1 pkt. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.), wydał w dniu [...] lutego 2016 r. decyzję nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia Związkowi [...] informacji publicznej przetworzonej w postaci zestawienia nazw podmiotów prowadzących apteki, wobec których zostały wydane ostateczne decyzje, stwierdzające naruszenie ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne poprzez sprzedaż produktów leczniczych z apteki do hurtowni farmaceutycznej, innej apteki lub punktu aptecznego (sprzedaż w ramach tzw. "odwróconego łańcucha dystrybucji").
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż w dniu [...] listopada 2015 r. do organu wpłynął wniosek Związku [...], zwanego dalej Związkiem [...], o udostępnienie przedmiotowej informacji. Pismem z dnia [...] grudnia 2015 r. poinformowano wnioskodawcę, że żądana informacja stanowi informację przetworzoną i jednocześnie wezwano do wskazania w terminie 7 dni szczególnej istotności żądanych informacji dla interesu publicznego.
Pismem z [...] grudnia 2015 r. Związek [...] wskazał, że nie ma podstaw, by żądaną informację uznać za informację przetworzoną. Zdaniem wnioskodawcy organ dysponuje danymi obejmującymi nazwy podmiotów prowadzących apteki, wobec których wydał ostateczne decyzje stwierdzające naruszenie przepisów prawa farmaceutycznego, zatem nie musi podejmować żadnych czynności merytorycznych a jedynie prostą czynność techniczną zestawienia nazw podmiotów. Takie działanie nie wymaga rozbudowanej analizy czy skomplikowanych zestawień, ani też konieczności zaangażowania wielu pracowników. Wnioskodawca stwierdził także, że udostępnienie danych objętym wnioskiem jest uzasadnione wobec pojawiających się w mediach informacji, że za "odwrócony łańcuch dystrybucyjny" odpowiedzialne są apteki sieciowe. Takie uogólnienie może spowodować postrzeganie tego rodzaju aptek jako podmiotów nieuczciwych, które z założenia działają na szkodę pacjentów. Powyższe utrudnia aptekom sieciowym prowadzenie działalności, co stanowi naruszenie interesów Związku [...], firm członkowskich Związku jak również pacjentów. Udostępnienie żądanych informacji może przyczynić się do usprawnienia wykonywania zadań przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Organ będzie bowiem mógł efektywniej planować przeciwdziałanie wywożeniu deficytowych produktów leczniczych z Polski.
