Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 października 2016 r., sygn. IV SA/Gl 238/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Walentek, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska, Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.), Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 października 2016 r. sprawy ze skargi P. K. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [ Komendant Wojewódzki Policji w K.utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji w B. z dnia[...] o cofnięciu funkcjonariuszowi Policji - P. K. prawa do równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego, przyznanego decyzją nr [...] Komendanta Powiatowego Policji w B. z dnia [...] W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o Policji (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 355 ze zm.), policjantowi w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę, lub w miejscowości pobliskiej z uwzględnieniem liczby członków rodziny oraz ich uprawnień wynikających z przepisów odrębnych. Prawo to realizowane jest bądź w formie rzeczowej - poprzez przydział mieszkania, bądź w zastępczej formie finansowej - poprzez przyznanie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego we własnym zakresie. Organ dodał, że policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy o Policji przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Wskazał, że inną zastępczą formą zaspokojenia tego prawa jest równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego. Z art. 92 ust. 1 ustawy o Policji wynika, że równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego przyznaje się policjantowi w służbie stałej, jeżeli on sam lub członkowie jego rodziny nie posiadają lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej. Organ podkreślił, że według § 1 ust. 1 rozporządzenia MSWiA z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 1130 ze zm.) równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego przyznaje się policjantowi w służbie stałej, jeżeli w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej on sam lub członkowie jego rodziny, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, nie posiadają lokalu mieszkalnego na podstawie zasad wyszczególnionych w punktach 1 - 6 tego przepisu. Następnie organ wskazał, że z przedłożonej przez skarżącego inwentaryzacji budowlanej wynika, iż budynek mieszkalny, w którym zamieszkuje policjant wraz z rodziną składa się z 7 pokoi (3 na parterze i 4 na piętrze) o łącznej powierzchni mieszkalnej 100,09m2. Ponadto w budynku znajdują się dwie kuchnie (po jednej na każdej kondygnacji), odpowiednio też dwie łazienki. Organ podniósł, że z aktu poświadczenia dziedziczenia wynika, iż żona skarżącego - R. B. odziedziczyła po swym ojcu M. B. 1/3 masy spadkowej, w skład której wchodzi również zamieszkiwany przez policjanta i jego rodzinę budynek mieszkalny. Pozostałe części masy spadkowej przypadły: w 1/3 J. K. - siostrze żony policjanta i w 1/3 L. B. - matce żony policjanta. Organ podkreślił, że z matematycznego wyliczenia wynika, iż żona policjanta odziedziczała 33,37m2 powierzchni mieszkalnej budynku (parter - powierzchnia pokoju 1 - 15,96 m2, powierzchnia pokoju 2 - 7,76 m2 powierzchnia pokoju 3 -12,96 m2, piętro - powierzchnia pokoju 1 - 15,96 m2 , powierzchnia pokoju 2 - 13,15 m2 i powierzchnia pokoju 3 w inwentaryzacji wymienionego jako sypialnia 16,32 m2=100,09 m2: 3 = 33,37 m2). Organ wskazał, że wobec tego, uzyskany przez żonę policjanta udział w spadku spełnia przesłankę cofnięcia uprawnienia do dotychczas otrzymywanego równoważnika pieniężnego, określoną § 6 pkt 4 rozporządzenia, tj. w miejscowości pobliskiej do miejsca pełnienia służby, członek rodziny policjanta uzyskał część domu jednorodzinnego będącego przedmiotem spadku, a jego udział w spadku odpowiada co najmniej dwóm normom zaludnienia. Organ podniósł, że pojęcie "norma zaludnienia" zostało wyjaśnione w rozporządzeniu MSWiA z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów (Dz.U. z 2013 r. poz. 1170 ze zm.). Wskazał, że w przypadku policjanta posiadającego rodzinę przysługuje po jednej normie zaludnienia dla policjanta i każdego członka jego rodziny, o których mowa w art. 89 ustawy o Policji, a norma zaludnienia wynosi od 7 do 10 m2 powierzchni mieszkalnej, którą stanowi powierzchnia pokoi znajdujących się w lokalu mieszkalnym. Organ odwoławczy stwierdził, że w związku z tym, rodzinie skarżacego - składającej się z trzech członków: policjanta, jego żony - R. B. oraz córki A. K., przysługuje lokal mieszkalny o powierzchni od 21m2 do 30 m2. Podniósł, że odziedziczona przez żonę policjanta powierzchnia mieszkalna (33,37m2), zaspokaja potrzeby mieszkaniowe tej rodziny. Podkreślił, że - jak wyżej udowodniono - udział w spadku żony skarżącego odpowiada nie tylko dwóm normom zaludnienia, jak stanowi przywołany, obowiązujący przepis rozporządzenia, a nawet znacznie przewyższa określoną w przepisie powierzchnię. Ponadto budynek, którego część podlega dziedziczeniu przez żonę skarżącego, usytuowany jest w miejscowości pobliskiej wobec miejsca pełnienia przez policjanta służby, ponieważ czas przejazdu pomiędzy P. (miejscem zamieszkania), a B. (miejsce pełnienia służby) nie przekracza dwóch godzin w obydwie strony i jest to fakt nie wymagający przeprowadzenia dodatkowego dowodu, (art. 77 § 4 K.p.a. - grupę faktów nie wymagających dowodu stanowią fakty znane organowi z urzędu. Obejmuje ona informacje, które są temu organowi znane, jak również te, które są możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ. Chodzi tutaj o fakty wynikające z materiałów dostępnych mu z tytułu jego pracy w danym urzędzie, w tym konkretnym przypadku posłużono się powszechnie dostępnymi rozkładami jazdy komunikacji działającej na trasie P. - B.).
