Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 października 2016 r., sygn. II SA/Kr 1277/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Szkodzińska Sędziowie: WSA Aldona Gąsecka-Duda (spr.) WSA Jacek Bursa Protokolant: st. sekr. sąd. Katarzyna Zbylut po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 października 2016 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Wojewody z dnia 6 sierpnia 2015 r., znak[...] w przedmiocie pozwolenia na rozbiórkę skargę oddala.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta decyzją z 17 czerwca 2014 r. umorzył postępowanie w sprawie wydania na rzecz [..] S.A. w C. decyzji o rozbiórce budynków: administracyjno-warsztatowo-garażowego oraz magazynowo-produkcyjnego, zlokalizowanych przy ul. [...], na działce nr [...], obr. [...] K.-Ś. W uzasadnieniu wyjaśnił, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego prowadzi obecnie postępowanie, w ramach którego została wydana decyzja z 30 maja 2014 r. nr [...], nakładająca na inwestora obowiązek wykonania robót budowlanych, mających na celu doprowadzenie samowolnie rozpoczętych robót rozbiórkowych do stanu zgodnego z prawem. Okoliczność samowolnego rozpoczęcia robót rozbiórkowych i prowadzenie postępowania przez organ nadzoru budowlanego stanowiła, w ocenie organu pierwszej instancji, podstawę do umorzenia postępowania w sprawie udzielenia pozwolenia na rozbiórkę.
W wyniku rozpatrzenia odwołania Wojewoda decyzją z 12 sierpnia 2014 r. uchylił orzeczenie organu pierwszej instancji. Jak wyjaśnił okoliczność, iż obiekty będące przedmiotem postępowania zostały częściowo rozebrane oraz fakt, że prowadzone jest postępowanie przez organ nadzoru budowlanego w odniesieniu do rozbieranych obiektów, nie oznacza, że brak jest przedmiotu postępowania. Podał również, że art. 31 ust. 5 ustawy Prawo budowlane wskazuje na konieczność bezzwłocznego uzyskania przez inwestora pozwolenia na rozbiórkę w przypadku rozpoczęcia robót rozbiórkowych bez pozwolenia na rozbiórkę, jeżeli ta rozbiórka mała na celu konieczność usunięcia bezpośredniego zagrożenia ludzi lub mienia. Wskazał też na konieczność ustalenia, czy zakres obecnego wniosku o pozwolenie na rozbiórkę nie obejmował obiektów, na których rozbiórkę udzielono pozwolenia decyzją z 9 kwietnia 2008 r. Nr [...], znak: [...].
