Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 11 października 2016 r., sygn. IV SAB/Wr 117/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Henryk Ożóg, Sędziowie sędzia WSA Ewa Kamieniecka (spr.), sędzia WSA Lidia Serwiniowska, , po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 11 października 2016 r. sprawy ze skargi M. K. na bezczynność Burmistrza Ś. Ś. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej. oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
|
W dniu 3 czerwca 2016 r. M. K., redaktor Nowej Gazety Ś., złożył do Urzędu Miejskiego w Ś. Ś. wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci nagrania z posiedzenia Rady Miejskiej w Ś. Ś. z dnia 2 czerwca 2016 r. Ponadto w dniu 8 czerwca 2016 r. strona złożyła wniosek o przechowanie tego nagrania.
W odpowiedzi na powyższy wniosek, organ w dniu 8 czerwca 2016 r. poinformował wnioskodawcę, że nagranie z sesji nie stanowi informacji publicznej, a przebieg sesji odzwierciedla protokół z sesji, z którym będzie można się zapoznać na stronie bip.srodaslaska.pl, w dziale Rada Miejska, sekcja: protokoły z sesji Rady.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 czerwca 2016 r. na bezczynność Burmistrza Ś. Ś. w zakresie rozpatrzenia wniosku z dnia 3 czerwca 2016 r., skarżący zarzucił naruszenie art. 61 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 10 Europejskiej Konwencji o ochronie Praw Człowieka i podstawowych wolności, art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 18 ust. 3, art. 19 oraz art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2015, poz. 2058, dalej u.d.i.p.), art. 11b ustawy o samorządzie gminnym (Dz. u. z 2015, poz. 1515, dalej u.s.g.) przez nieudzielenie informacji publicznej. Strona wniosła o zobowiązanie Burmistrza Ś. Ś. do wykonania wniosku w terminie 14 dni od dnia doręczenia akt organowi, stwierdzenie że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, zasądzenie kosztów postępowania. W uzasadnieniu skargi strona wskazała, że protokoły oraz nagrania z sesji rady, jak i komisji posiadają walor informacji publicznej. Organ zobowiązany jest do udostępnienia nagrań z obrad bez względu na cel ich sporządzenia, aby osoby zainteresowane mogły skutecznie zapoznać się z przebiegiem obrad do momentu zatwierdzenia protokołu z sesji. Bezczynność Burmistrza posiada cechy rażącego naruszenia prawa, ponieważ organ nie przychylił się do wniosku strony o przechowanie nagrań, aby uniemożliwić rzeczywiste pozyskanie żądanych danych.
