Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 23 listopada 2016 r., sygn. II SA/Gl 866/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Sędzia WSA Artur Żurawik, Protokolant Agnieszka Jurczak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 listopada 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Powiatu w Żywcu z dnia 9 marca 2015 r. nr IV/48/2015 w przedmiocie zaliczenia drogi do kategorii dróg publicznych stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 2 marca 2015 r. Nr IV/48/2015 Rada Powiatu w Żywcu, działając na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.jedn. Dz.U. z 2013 r., poz. 595 ze zm.) oraz art. 6a ust. 1, ust. 2 oraz art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.), zaliczyła do kategorii drogi powiatowej część istniejącej drogi o łącznej długości 406mb - na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową Nr 1428 Żywiec - Trzebinia - Juszczyna (w rejonie ulicy Habdasówka) w kierunku zachodnim i północnym, do granicy z działką oznaczoną numerem [...], obręb Żywiec.
Ze skargą na przedmiotową uchwałę wystąpił Wojewoda Śląski pismem z dnia 27 listopada 2015 r., wnosząc o stwierdzenie nieważności wymienionej powyżej uchwały jako niezgodnej z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych o niektórych innych aktów prawnych (t.jedn. Dz.U. z 2011 r., poz. 1172 ze zm.) oraz art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.jedn. Dz.U. z 2015 r., poz. 460 ze zm.).
W uzasadnieniu skargi Wojewoda przyznał, że przedmiotowa uchwała podjęta została z naruszeniem art. 6a ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Wyjaśnił, że kategoria drogi zależy od spełnienia warunków techniczno- użytkowych, ale także od określonej funkcjonalności w sieci drogowej. Warunki, jakie winna spełniać droga powiatowa określone zostały w art. 6a ust. 1 ustawy. Z przepisu tego wynika, że aby droga mogła zostać zaliczona do kategorii dróg powiatowych musi łącznie spełniać dwie przesłanki tzn. nie może być zaliczona do kategorii dróg krajowych lub wojewódzkich oraz musi łączyć miasta będące siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą. Powołany przepis jest zatem ukierunkowany na projektowanie układu komunikacyjnego z udziałem dróg powiatowych, poprzez tworzenie jedynie bezpośrednich połączeń pomiędzy miastami będącymi siedzibami powiatów a siedzibami gmin i pomiędzy siedzibami gmin. W niniejszej sprawie, po analizie dołączonego załącznika graficznego, odcinek drogi zaliczony przedmiotową uchwałą do kategorii dróg powiatowych nie spełnia warunków wskazanych w regulacji art. 6a ust.1 ustawy, niezbędnych do zaliczenia do kategorii dróg powiatowych - nie stanowi bowiem połączenia miast będących siedzibami miast powiatowych z siedzibami gmin, ani też siedzib gmin między sobą. Tym samym nie został spełniony warunek sine qua non zaliczenia tej drogi do kategorii dróg powiatowych. Przebieg odcinka drogi wskazanego w uchwale - od skrzyżowania z drogą powiatową do granicy z wymienioną nieruchomością - stanowi zatem jedynie połączenie lokalne i w żadnym razie nie stanowi połączenia, a jakim mowa w art. 6a ust. 1 ustawy o drogach publicznych.
