Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 stycznia 2017 r., sygn. III SA/Kr 1176/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek Sędziowie WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) WSA Renata Czeluśniak Protokolant specjalista Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi małoletniego K. O. reprezentowanego przez B. O. na decyzję Kuratora Oświaty z dnia 1 lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego I. skargę oddala, II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na rzecz radcy prawnego A. R. - W. kwotę 480,00 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, podwyższoną o stawkę podatku od towarów i usług obowiązującą dla tego rodzaju czynności w dniu orzekania, III. zwraca skarżącemu K. O. reprezentowanemu przez B. O. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem nienależnie uiszczonego wpisu.
Uzasadnienie
Zespół Orzekający Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej decyzją z dnia [...] 2016 r. nr [...] orzekł o potrzebie kształcenia specjalnego K. O. wychowanka Przedszkola Specjalnego "P" w K z uwagi na autyzm uwzględniając ogólnodostępne przedszkola jako jedną z form kształcenia, przychylając się tym samym do jednego z wniosków B. O. i jednocześnie uchylając poprzednie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr [...] z dnia [...] 2013 r. które zawierało zapis o zalecanej formie kształcenia w przedszkolu specjalnym lub integracyjnym, natomiast nie zawierało zapisu o przedszkolu ogólnodostępnym jako zalecanej formie kształcenia. Orzeczenie to zostało wydane na okres od 1 września 2016 r. do rozpoczęcia nauki w szkole.
W uzasadnieniu stwierdzono, że z uwagi na rozpoznaną u dziecka niepełnosprawność (autyzm) będącą konsekwencją jego stanu zdrowia, konieczne jest realizowanie wielotorowej opieki oraz realizacja kształcenia specjalnego dla dzieci z autyzmem. Udział w rewalidacji umożliwia kontynuowanie intensywnej stymulacji procesów poznawczych przy zastosowaniu zindywidualizowanych oddziaływań edukacyjnych, jest szansą na rozwój potencjału umysłowego, komunikacji i kompetencji społecznych.
