Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 2 lutego 2017 r., sygn. I SA/Rz 530/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Jacek Surmacz / spr./ Sędziowie WSA Jarosław Szaro WSA Kazimierz Włoch Protokolant ref. staż. Joanna Kulasa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Zarządu Województwa [...] z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie określenia i zobowiązania zwrotu kwoty 446 475,25 zł pobranej na podstawie umowy i dofinansowania ze środków EFRR oddala skargę.
Uzasadnienie
Zarząd Województwa [...], po ponownym rozpatrzeniu sprawy, na wniosek A. K. (zwanego dalej skarżącym), decyzją z dnia [...] maja 2016 r., nr [...], uchylił częściowo własną decyzję z dnia [...] stycznia 2016 r., nr [...] , określającą skarżącemu kwotę do zwrotu w wysokości 525 265 zł i zobowiązująca go do zwrotu wskazanej wyżej kwoty, wraz z odsetkami, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia wypłaty środków, w ramach wniosków o płatność, tj. w odnośnie kwoty 306 800 zł od 12 maja 2011 r., odnośnie kwoty 48 750 zł od 23 marca 2012 r., odnośnie kwoty 72 345 zł od 26 czerwca 2012 r., odnośnie kwoty 21 320 zł od 20 sierpnia 2012 r. i 76 050 od 11 lutego 2013 r. oraz określającą, że zwrot wyżej wymienionych środków winien nastąpić na rachunek bankowy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji. Zarząd Województwa uchylił mianowicie zaskarżone rozstrzygnięcie w pkt 2, dotyczącym rachunku bankowego na który winien nastąpić zwrot środków, wskazując inny rachunek, w pozostałym zakresie utrzymał zaś w mocy decyzję z [...] stycznia 2016 r.
W stanie faktycznym przedmiotowej sprawy Zarząd Województwa [...], działający w charakterze Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa [...] na lata 2007- 2013, zawarł w dniu 29 października 2010 r. umowę ze skarżącym (beneficjentem) nr [...] (zwaną dalej umową) o dofinansowanie projektu "Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez inwestycje w branżę turystyczną, zgodnie z którą wydatki kwalifikowane projektu wynosiły 944 000 zł, a kwota dofinansowania 613 000 zł (521 560 pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 92 040 zł z budżetu państwa). W dokumentacji aplikacyjnej cel realizowanego przez skarżącego projektu określony został jako "świadczenie wysokiej jakości usług gastronomiczno-hotelarskich". Skarżący miał zmodernizować zakupiony w ramach projektu budynek o pow. 481,80 m2 oraz zakupić środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o łącznej wartości 1 725 206,46 zł. W efekcie tego, w prowadzonym przez niego obiekcie miało powstać 35 miejsc noclegowych. Bezpośrednimi rezultatami projektu miało być powstanie dwóch nowych usług, wdrożenie jednego systemu zarządzania przedsiębiorstwem, wzrost wysokości przychodów ze sprzedaży prowadzonej na rynek krajowy o 10 %, a rynek zagraniczny o 2 %, wykreowanie dodatkowych inwestycji o wartości 1 111 606,46 zł, utworzenie 2 etatów. W ciągu roku od zakończenia realizacji inwestycji (projektu) z bazy noclegowej mogłoby skorzystać 4 000 turystów.
