Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 lutego 2017 r., sygn. VII SA/Wa 357/16
Lotnicze prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Stawecki, , Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, Sędzia WSA Elżbieta Zielińska - Śpiewak (spr.), Protokolant sekr. sąd. Anna Tomaszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2017 r. sprawy ze skargi T. N. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] grudnia 2015 r. znak: [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] października 2015 r., znak: [...]; II. zasądza od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na rzecz T. N. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzją z dnia [...] października 2015 r., nr [...], na podstawie art. art. 209w ust. 1 w związku z art. 209f ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r., poz. 1393), dalej "Prawo lotnicze" lub "ustawa", nałożył na T. N. karę administracyjną, o której mowa w art. 209f Prawa lotniczego w wysokości 500 zł w związku z uniemożliwieniem wykonania czynności kontrolnych w dniu 18 sierpnia 2015 r.
Organ wyjaśnił, że w dniu 18 sierpnia 2015 r. inspektorzy Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej ULC) udali się na lotnisko [...] (EPWA) w celu wykonania planowej inspekcji SANA w samolocie B737 o znakach [...] (rejs [...] obsługiwany przez przewoźnika [...]). Samolot krótko przed zaplanowaną inspekcją zakończył kilkugodzinny rejs. Około godz. 12.30, inspektor ULC przedstawił załodze zamiar przeprowadzenia inspekcji SANA, tzn. jednego z typów inspekcji bezpieczeństwa przeprowadzanej na płycie lotniska. Kapitan statku powietrznego T. N. oświadczył, że za chwilę kończy się czas czynności lotniczych załogi i ewentualnie może przeznaczyć na inspekcję 2 minuty. Inspektor zaproponował, że przeprowadzi inspekcję w czasie 10 minut. Kapitan odmówił, dokonując na arkuszu protokołu wpisu o treści: "odmowa z powodu ograniczenia czynności lotniczych", a następnie cała załoga odjechała spod samolotu zabierając dokumentację lotu, tym samym uniemożliwiając przeprowadzenie inspekcji.
