Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 lutego 2017 r., sygn. VII SA/Wa 373/16
Lotnicze prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Stawecki, , Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, Sędzia WSA Elżbieta Zielińska - Śpiewak (spr.), Protokolant sekr. sąd. Anna Tomaszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2017 r. sprawy ze skargi K K na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] grudnia 2015 r. znak: [...] w przedmiocie nałożenia kary administracyjnej I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia[...] listopada 2015 r., znak: [...]; II. zasądza od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na rzecz K K kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzją z dnia [...] listopada 2015 r., nr [...], na podstawie art. art. 209w ust. 1 w związku z art. 209f ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r., poz. 1393), dalej "Prawo lotnicze", nałożył na [...] karę administracyjną, o której mowa w art. 209f Prawa lotniczego w wysokości 500 zł. (słownie pięćset złotych) w związku z uniemożliwieniem wykonania czynności kontrolnych w dniu 19 sierpnia 2015 r.
Organ wyjaśnił, że w dniu 19 sierpnia 2015 r. inspektorzy Urzędu Lotnictwa Cywilnego udali się na lotnisko [...] w celu wykonania planowej inspekcji SANA na samolocie [...] o znakach [...]). Około godz. 11.00 inspektor Urzędu Lotnictwa Cywilnego przedstawił załodze zamiar przeprowadzenia inspekcji SANA. Kapitan statku powietrznego oświadczył, że zakończył czynności lotnicze i dokonał na arkuszu protokołu wpisu o treści: "O godzinie 11.00 LT zakończyłem czynności lotnicze", uniemożliwiając inspektorom przeprowadzenie inspekcji. Ponadto kapitan w sposób lekceważący odnosił się do inspektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podważając jego kwalifikacje do prowadzenia inspekcji SANA. W zaistniałej sytuacji inspektorzy Urzędu Lotnictwa Cywilnego odstąpili przeprowadzenia inspekcji.
