Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 15 lutego 2017 r., sygn. II SA/Wr 806/16
Dnia 15 lutego 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Olga Białek Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.) Sędzia WSA Alicja Palus Protokolant Ewa Trojan po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 2 lutego 2017 r. sprawy ze skargi G. Cz. na decyzję Wojewody D. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę cmentarza komunalnego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewody D. na rzecz G.Cz. kwotę 980 zł (słownie: dziewięćset osiemdziesiąt zł) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. Nr [...], podjętą na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.; dalej "Pr.bud."), po rozpatrzeniu wniosku G.Cz. z dnia 6 kwietnia 2015 r., Starosta Powiatowy we W. zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę cmentarza komunalnego wraz z fragmentem drogi dojazdowej, parkingiem, instalacją kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem wód opadowych do rowu, siecią wodociągową i siecią kanalizacji sanitarnej z przepompownią i rurociągiem tłocznym, przewidzianych do realizacji na terenie działek nr 261/4, nr 262, nr 263/12, nr 263/13, nr 263/14 i nr 567/93 (winno być 867/93) w K.W., gmina Cz..
Od powyższego rozstrzygnięcia odwołanie złożył P. we W.. W odwołaniu zakwestionowano stanowisko organu, że w sprawie nie został naruszony § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. Nr 52 poz. 315 ze zm.), wskazujący na wymaganą odległość cmentarza od studni służącej do czerpania wody do picia i potrzeb gospodarczych. Wskazano, że nielogiczne i dysfunkcjonalne z punktu widzenia spójności tego zapisu jest uznanie wymogu łącznego istnienia obu sposobów wykorzystania czerpanej wody ze studni (do picia i na potrzeby gospodarcze). Strona odwołująca się wskazała, że organ pierwszej instancji nie wziął pod uwagę istotnego faktu, że jeśli nawet czerpana woda ze studni położonych na terenie ROD "M." bezpośrednio nie służy ludziom do picia, to działkowcy podlewają nią swoje uprawy (owoce oraz warzywa), które przeznaczone są następnie do spożycia. Ponadto teren ROD "M." w granicach od 50 do 150 m odległości od cmentarza nie posiada sieci wodociągowej, czego organ pierwszej instancji nie wyjaśnił. Przywołano przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (art. 3 i art. 5) oraz rozporządzenia w sprawie wymagań, jakie powinny spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (§ 4), podkreślając, że usytuowanie cmentarza powinno wykluczać możliwość wywierania szkodliwego wpływu na otoczenie. Wskazano, że lokalizacja cmentarza nie ogranicza się do terenu, na którym znajdować się będzie strefa grzebalna, ale obejmuje również obszar stref ochrony sanitarnej, o których mowa w rozporządzeniu. Podniesiono, że ustawa o cmentarzach nie daje podstaw do nieuwzględniania szerokości pasów izolujących teren cmentarzy od innych terenów. Zarzucono, że kwestionowana decyzja narusza obowiązujące przepisy w zakresie ograniczeń odnoszących się do terenów wokół cmentarza.
