Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 22 marca 2017 r., sygn. II SA/Go 999/16

Środki unijne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Pauter Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński (spr.) Sędzia WSA Adam Jutrzenka - Trzebiatowski Protokolant st. sekr. sąd. Agata Przybyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 marca 2017 r. sprawy ze skargi M.K. na informację Zarządu Województwa z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie negatywnej oceny projektu oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z [...] września 2016 r. M.K. zwrócił się do Zarządu Województwa o dofinansowanie projektu pod nazwą "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie innowacyjnej usługi hotelarskiej, turystycznej oraz gastronomicznej", poddziałanie w ramach Konkursu nr [...], 1.5.1 "Rozwój sektora MŚP - wsparcie dotacyjne". Głównym przedmiotem projektu jest - jak wskazano we wniosku - "[...]", czyli luksusowy obiekt hotelowy działający w zabytkowym Pałacu [...]. W ramach realizacji projektu przewidziano do wykonania prace budowlane polegające na kompleksowym remoncie i adaptacji zabytkowego obiektu pałacowego wraz ze zmianą jego sposobu użytkowania. Planowane są również prace budowlane zewnętrzne polegające na budowie biologicznej oczyszczalni ścieków, ułożeniu nowej sieci wodno-kanalizacyjnej oraz zagospodarowaniu terenu i rewitalizacji przypałacowych terenów zielonych.

Pismem z [...] września 2016 r. nr [...] Zarząd Województwa poinformował wnioskodawcę, iż zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu Konkursu "wydatki poniesione na budowę, przebudowę, rozbudowę, modernizację lub nabycie nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej związanej z wynajmem" są niekwalifikowane. Organ wskazał, że ustawową definicję usług hotelarskich zawiera art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 187 ze zm., dalej: u.u.t). Zgodnie z tym przepisem usługi hotelarskie to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawianie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych. Organ zaznaczył, że pojęcie usług hotelarskich nie ogranicza się do najmu - obejmuje ono inne usługi świadczone w obrębie obiektu. W związku z tym wskazuje się, że pojęcie usług hotelarskich ma charakter "pakietowy". W usłudze hotelowej przeważającym elementem jest oddanie części nieruchomości do używania, a więc wynajem, co podkreśla ustawowa definicja usługi hotelowej z art. 3 pkt 8 u.u.t. Wobec tego nawet przyjmując stanowisko, iż umowa hotelowa jest umową mieszaną, dla jej kwalifikacji prawnej należałoby przyjąć metodę absorbcji i zakwalifikować cały stosunek mieszany według dominujących jego elementów, to jest najmu. Wobec powyższego, wydatki poniesione na budowę, rozbudowę, modernizację lub nabycie nieruchomości w celu prowadzenia działalności hotelarskiej, nie mogą być w świetle postanowień Regulaminu Konkursu uznane za kwalifikowane, ponieważ będą one poniesione na nieruchomość w celu prowadzenia działalności gospodarczej związanej z wynajmem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00