Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 2 marca 2017 r., sygn. II SAB/Sz 7/17
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Maria Mysiak,, Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 2 marca 2017 r. sprawy ze skargi P. K. na bezczynność Komendanta Straży Gminnej w W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. umarza postępowanie w zakresie zobowiązania do udzielenia informacji publicznej, II. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, III. zasądza od Gminy W. na rzecz skarżącego P. K. kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
1. W dniu 7 maja 2014 r. P.K. (zwany dalej: " ") zwrócił się
do Straży Gminnej o udostępnienie informacji publicznej w postaci protokołu uzgodnienia czasu i miejsca wykorzystania przez Straż urządzenia rejestrującego typu [...] r. Informacja miała zostać udzielona w formie pliku PDF/Skan i przesłana pocztą elektroniczną na wskazany adres.
2. W związku z brakiem odpowiedzi Organu, Skarżący w dniu 28 maja 2016 r. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na bezczynność Organu, domagając się zobowiązania Komendanta Straży Gminnej do udzielenia żądanej informacji publicznej w terminie czternastu dni od daty doręczenia akt organowi oraz zasądzenia kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego.
3. WSA po rozpoznaniu skargi na bezczynność Komendanta Straży Gminnej , uznał, że jest ona niezasadna. Stwierdził, że kwestią bezsporną jest to, że informacja, której udostępnienia domagał się P.K., jest informacją publiczną, a Komendant jest organem zobowiązanym do jej udzielenia. Sąd wskazał, że Gmina w BIP zawarła wszystkie informacje dotyczące jednostek organizacyjnych, w tym Straży Gminnej, zamieszczając adres strony internetowej tej formacji. Zauważono, że na stronie internetowej Straży znajduje się informacja dotycząca fotoradaru, z której wynika jaki jest harmonogram uzgodnienia czasu i miejsc pomiaru na rok 2014 w rozbiciu na poszczególne miesiące. Po otwarciu poszczególnych stron widoczna jest informacja, o której była mowa we wniosku. Zdaniem Sądu umieszczenie informacji publicznej w BIP wyłącza obowiązek ponownego jej udostępnienia na wniosek zainteresowanego, a Organ nie miał obowiązku dokonywania wydruków z BIP i przesyłania ich wnioskodawcy w sytuacji, gdy informacja była udostępniona w BIP. Udzielenie informacji przez Straż po otrzymaniu skargi na bezczynność - w ocenie Sądu - nie stanowiło przesłanki do umorzenia postępowania, ale do oddalenia skargi z uwagi na wcześniejsze umieszczenie informacji publicznej w BIP.
