Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. III SA/Kr 146/17
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Renata Czeluśniak, Sędziowie: WSA Kazimierz Bandarzewski, WSA Janusz Bociąga (spr.), Protokolant, po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi [...] S.A. w O. na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 14 listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie nałożenie opłaty za czynności kontrolne oddala skargę
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Sanitarny w T decyzja z dnia [...] 2016 r. nr [...] działając na podstawie art. 104 § 1 i § 2 K.p.a., art. 4 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku z art. 75 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, § 2 ust. 1 pkt 2 b, c § 5 ust. 1 pkt 2 b i 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie opłat za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach urzędowych kontroli żywności 1/ ustalił opłatę w kwocie 60 zł za czynności kontrolne związane z poborem do badania laboratoryjnego próbki suplementu diety pn. "A-X" oraz oceną prawidłowości znakowania; 2/ obciążył powyższa opłatą A S.A. w O.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 23 lutego 2016 r. przedstawiciele PIS w T pobrali do badań laboratoryjnych w sklepie F.H. U. "A" Sp. c. w T próbkę suplementu diety pn.: " A-X", importer: A S.A. W wyniku oceny znakowania próbki - sprawozdanie z badań Nr [...] z dnia 13 maja 2016 r. stwierdzono następujące nieprawidłowości: 1/ data minimalnej trwałości określona w kolejności miesiąc i rok: NOV 2016 oznakowana w języku angielskim są niezgodnie z art. 48 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia; 2/ w wykazie składników - składnik "aromat" niepotrzebnie poprzedzony sformułowaniem "aromat"; 3/
nadruk na etykiecie nietrwały, przy delikatnym potarciu ściera się - niezgodne z art. 13 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Radu (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (...); 4/ brak informacji zawartości witamin i aminokwasów w przeliczeniu na zalecaną przez producenta do spożycia dzienną porcję produktu (dwie porcje) - niezgodne z § 5 ust. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety; 5/ zawarte w tabeli informacje mogą wprowadzać konsumenta w błąd: zadeklarowano zawartość witamin i aminokwasów w przeliczeniu na: porcję 14,5 g oraz na 27 g, produkt nie zawiera składników mineralnych deklarowana zawartość L-waliny w porcji 14,5 g(12g) jest znacząco wyższa niż podana po przeliczeniu na 27 g (2 g) co jest niezgodnie z art. ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. Wysokość opłaty ustalono na podstawie przepisów § 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie opłat za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach urzędowych kontroli żywności. Ustalona opłata w kwocie 60 zł obejmuje czynności związane z pobraniem próbki do badań (15 zł), ocenę prawidłowości oznakowania próbki suplementu diety (45 zł).
