Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 maja 2017 r., sygn. II SA/Po 182/17
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Monika Pancewicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2017 r. sprawy ze skargi K. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Wojewody z dnia [...] 2016r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2016 r., znak: [...], Prezydent Miasta P. umorzył postępowanie administracyjne wszczęte na wniosek K. Sp. z o. o. (dalej również jako "Spółka"), w sprawie przeniesienia ostatecznej decyzji własnej z dnia [...] 2013 r., nr [...] znak: [...], udzielającej pozwolenia na budowę budynku usługowo-biurowo-handlowego przy [...] w P. (dz. nr [...], [...] ark. [...] obr. P.) i dwóch zjazdów z ul. [...] (dz. [...] ark. [...] obr. P.), zmienionej następnie decyzją z dnia [...] 2014 r., nr [...] znak: [...]
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, iż wnioskiem z dnia 7 lipca 2016 r. K. Poznań Sp. z o. o., wystąpiła o przeniesienie ww. pozwolenia na budowę dla przedmiotowej inwestycji, wydanego dla D. Sp. z o.o. Organ wyjaśnił, iż z uwagi na udzielenie inwestorowi przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego pozwolenia na użytkowanie obiektu (decyzja PINB nr [...] z dnia [...] 2015 r., znak: [...]) wniosek nie mógł zostać uwzględniony, a postępowanie stało się bezprzedmiotowe.
Od powyższego rozstrzygnięcia odwołanie w ustawowym terminie złożył pełnomocnik wnioskującej Spółki. Wyjaśnił, iż Spółka spełniła wszystkie określone w Prawie budowlanym wymogi, od których zostało uzależnione wydanie decyzji o przeniesieniu pozwolenia na budowę, w tym przedłożyła zgodę D. Sp. z o.o. na przeniesienie decyzji, oświadczenie o przyjęciu wszystkich warunków zawartych w decyzjach oraz oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W ocenie Spółki wadliwe jest stanowisko, że postępowanie w niniejszej sprawie jest bezprzedmiotowe, ponieważ inwestor uzyskał już pozwolenie na użytkowanie obiektu, którego dotyczy pozwolenie na budowę. Stanowisko to nie znajduje oparcia w treści przepisu art. 40 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, a ponadto nie uwzględnia okoliczności niniejszej sprawy. Spółka podniosła, że przepisy ustawy Prawo budowlane (ani żadne inne przepisy) nie uzależniają wydania decyzji o przeniesieniu pozwolenia na budowę od stopnia realizacji inwestycji, której ona dotyczy. W szczególności nie wskazują, aby przeniesienie pozwolenia na budowę było niemożliwe po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu. Regulacja ustawowa dotycząca przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę jest precyzyjna i określa jedynie, jakie dokumenty powinien przedstawić wnioskodawca, aby uzyskać decyzję organu przenoszącą pozwolenie na budowę. Odwołując się do doktryny i orzecznictwa Spółka argumentowała, że o ile strona spełni powyższe wymagania - właściwy organ jest zobowiązany do przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę, a przepis nie pozwala na uzależnienie decyzji o przeniesieniu od spełnienia innych wymogów. Decyzja o przeniesieniu pozwolenia na budowę ma bowiem charakter decyzji związanej - stanowi ona wyłącznie zmianę podmiotową po stronie adresata decyzji o pozwoleniu na budowę, której organ nie może odmówić, przy założeniu, że spełnione są warunki określone w art. 40 ust. 1 Prawa budowlanego. Nie może ona ponadto prowadzić do ponownej oceny pozwolenia na budowę. Z pewnością zasadniczym celem wprowadzenia instytucji przeniesienia pozwolenia na budowę było zapewnienie możliwości zmiany po stronie podmiotowej (adresata decyzji) w toku prowadzonych prac budowlanych. Jednak ten zasadniczy cel nie wyłącza innej możliwości, a mianowicie przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę już po zakończeniu inwestycji. Jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 listopada 1998 r. (sygn. SA/Rz 275/98), art. 40 Prawa budowlanego nie upoważnia organu do dokonywania jakiejkolwiek oceny pozwolenia na budowę i to niezależnie od stopnia zaawansowania i warunków realizacji inwestycji objętej tym pozwoleniem.
