Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 maja 2017 r., sygn. VII SA/Wa 428/17
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły, , Sędzia WSA Krystyna Tomaszewska (spr.), Sędzia WSA Elżbieta Zielińska-Śiewak, Protokolant spec. Piotr Bibrowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2017 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. we [...] na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] grudnia 2016 r. znak [...] w przedmiocie naruszenia zbiorowych praw pacjentów oddala skargę
Uzasadnienie
Rzecznik Praw Pacjenta decyzją z dnia [...] grudnia 2016r, Nr [...] wydaną na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 1, art. 64 ust. 1 i 2 oraz art. 65 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta 1) uznał praktyki stosowane przez [...] SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (dalej: "[...]" lub "podmiot leczniczy"), polegające na ograniczeniu bieżącej rejestracji pacjentów na podstawie zgłoszenia telefonicznego spowodowanego pobieraniem opłaty w wysokości 2,58 (słownie: dwa złote i pięćdziesiąt osiem groszy) złotych za 1 (słownie: jedną) minutę połączenia telefonicznego z podmiotem leczniczym, tj. opłaty, która jest wyższa niż opłata za standardowe połączenie telefoniczne, zgodnie ze średnimi cenami połączeń telefonicznych stosowanymi przez operatorów telekomunikacyjnych, za naruszające zbiorowe prawa pacjentów do obiektywnej procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń zdrowotnych, tj. prawa o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy i nakazuję ich zaniechanie; 2) Zobowiązał [...] do złożenia informacji o stopniu realizacji działań niezbędnych do zaniechania stosowania rzeczonej praktyki, która narusza zbiorowe prawa pacjentów w nieprzekraczalnym trzydziestodniowym terminie, licząc od dnia otrzymania niniejszej decyzji; 3) Nadał decyzji w pkt 1 rygor natychmiastowej wykonalności.
Decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
W związku ze skargami pacjentów kierowanymi do Biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz doniesieniami medialnymi w zakresie stosowania praktyk przez podmiot leczniczy polegających na ograniczaniu telefonicznej formy rejestracji pacjentów w podmiocie leczniczym, celem uzyskania świadczeń zdrowotnych refundowanych w ramach umowy z Narodowym Fundusze Zdrowia, (dalej: "NFZ"), poprzez uruchomienie numeru telefonicznego o wysokich kosztach połączenia (tj. 4.92 zł brutto za 1 min. połączenia z rejestracją), Rzecznik Praw Pacjenta, działając na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 10 ustawy, pismem z dnia [...] stycznia 2016r. (znak: [...]), wystąpił do J S o złożenie wyjaśnień w przedmiotowej sprawie.
