Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 czerwca 2017 r., sygn. VII SA/Wa 2370/16
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariola Kowalska (spr.), , Sędzia WSA Jolanta Augustyniak-Pęczkowska, Sędzia WSA Bożena Marciniak, Protokolant spec. Piotr Bibrowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 czerwca 2017 r. sprawy ze skargi B. Ł. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] sierpnia 2016 r. znak [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Sanitarny decyzją z dnia [...] sierpnia 2016 r. znak [...], działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 23) w związku z art. 103 ust. 1 pkt 7 oraz art. 104 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r., poz. 594 z późn. zm.), po rozpoznaniu odwołania B. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pn. "[...]", utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego znak: [...] z dnia [...] maja 2016 r., wymierzającą karę pieniężną w wysokości 1500 zł, w związku z uniemożliwieniem przeprowadzenia urzędowej kontroli żywności w ruchomym punkcie sprzedaży (samochodzie marki [...] o nr rej. [...]) w dniu 5 grudnia 2015 r.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy organ wskazał, że w dniu 5 grudnia 2015 r. upoważnieni przedstawiciele Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w B. podjęli próbę przeprowadzenia interwencyjnej kontroli sanitarnej w ruchomym punkcie sprzedaży środków spożywczych - samochodzie marki [...] o nr rej. [...] zlokalizowanym na targowisku miejskim w B. przy Al. [...] - w asyście przedstawiciela Komendy Miejskiej Policji w B., jako osoby przywołanej na świadka czynności kontrolnych. W protokole interwencyjnej kontroli nr [...] zapisano, że stwierdzono sprzedaż wędlin bezpośrednio z samochodu marki [...] o nr rej. [...], oznakowanym szyldem [...] B. Ł., P., [...] S., w którym znajdowała się jedna osoba. Organ wskazał, że pomimo wylegitymowania się przedstawicieli PPIS w B., okazania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli sanitarnej przedmiotowego punktu sprzedaży oraz przedstawienia zakresu kontroli, osoba prowadząca sprzedaż żywności oświadczyła, że jest w pracy i nie udostępni obiektu do kontroli, uniemożliwiając tym samym przeprowadzenie czynności kontrolnych. Osoba ta odmówiła także podpisania protokołu, stwierdzając, że nie jest upoważniona do tego przez właściciela. Protokół został wręczony sprzedawcy w obecności funkcjonariusza Policji. W protokole, podpisanym przez upoważnionych przedstawicieli PPIS w B. oraz przywołanego na świadka funkcjonariusza Policji, odnotowano fakt uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz odmowy podpisania i przyjęcia protokołu.
