Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 24 sierpnia 2017 r., sygn. III SA/Wr 525/17
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Moskała Sędziowie Sędzia WSA Ewa Kamieniecka Asesor WSA Wojciech Śnieżyński (sprawozdawca) Protokolant specjalista Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi Gminy C. na rozstrzygnięcie Zarządu Województwa D. z dnia [...] 2017 r. nr [...] w przedmiocie nieuwzględnienia protestu od negatywnego wyniku oceny formalnej projektu oddala skargę.
Uzasadnienie
Gmina C. (dalej zwana także: wnioskodawcą lub stroną skarżącą), reprezentowana przez radcę prawnego, złożyła skargę na czynność Instytucji Zarządzającej - Zarządu Województwa D. (dalej również: IZ) w postaci rozstrzygnięcia protestu wniesionego w związku negatywnym wynikiem oceny formalnej projektu nr [...], pn. Poprawa efektywności energetycznej poprzez montaż instalacji solarnych dla mieszkańców Gminy C.", złożonego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa D. (dalej w skrócie: RPO WD) na lata 2014-2020.
Skarżona czynność zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Gmina złożyła w D. Instytucji Pośredniczącej (dalej w skrócie: DIP) wniosek o dofinansowanie realizacji w/w projektu. W wyniku przeprowadzonej weryfikacji wymogów formalnych, w związku ze stwierdzeniem oczywistych omyłek/uchybień/braków, pismem z [...] 03.2017 r. DIP zwróciła się do Gminy o poprawienie wniosku. W wykonaniu powyższego wezwania Gmina złożyła skorygowany wniosek wraz ze stosownymi wyjaśnieniami. Następnie w związku z prowadzoną oceną formalną skorygowanego wniosku, oceniający z Komisji Oceny Projektów stwierdzili, że projekt nie spełnia kryterium obligatoryjnego formalnego "Kwalifikowalności typu projektu". W następstwie takiej oceny, pismem z [...] 04.2017r. DIP poinformowała Gminę, że jej wniosek został odrzucony z powodu niespełnienia uzupełniających kryteriów oceny formalnej zawartych w "Kryteriach wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD 2014-2020". DIP wyjaśniła, że zgodnie z dokumentacją naboru oraz wytycznymi do realizacji projektów grantowych, stanowiących załącznik nr 1 do Regulaminu Konkursu, celem projektów grantowych jest udzielanie grantów na produkcję energii z OZE w mikroinstalacjach przez: osoby fizyczne, inne niż osoby fizyczne podmioty, (zwanymi dalej grantobiorcami) w budynkach jednorodzinnych lub w budynkach użyteczności publicznej w celu zaspokojenia własnych potrzeb zmierzających do ograniczenia niskiej emisji oraz zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym na określonym obszarze [...] (z wyłączeniem energii opartej na spadku wody). Dalej przytoczono z regulaminu konkursu definicję grantu oraz grantobiorcy. Na tej podstawie wyjaśniono, że grantem są środki finansowe, w tym środki RPO WD 2014-2020, które grantodawca na podstawie umowy powierzył grantobiorcy na realizację zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego. Grantobiorcą jest z kolei odbiorca ostateczny, będący podmiotem publicznym albo prywatnym, inny niż beneficjent projektu grantowego, wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego w ramach realizacji projektu grantowego. Grantobiorcą nie może być podmiot wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania. Wskazano również na treść pkt 5 regulaminu konkursu, gdzie zaznaczono w uwagach, że grantodawca oraz partner w projekcie grantowym nie może być jednocześnie grantobiorcą. W oparciu o przedstawione zapisy DIP stwierdziła, że w ramach projektu nie dojdzie do powierzenia grantu, czyli w trakcie realizacji projektu nie nastąpi przekazanie środków UE na zakup instalacji na produkcję energii (np. instalacji fotowoltaicznej, pompy ciepła itp.). Świadczy o tym analiza opisu zwarta w dokumentacji aplikacyjnej, gdzie w Sekcji [...] - Trwałość projektu wskazano, że: "Czynne instalacje solarne jako przedmiot projektu, przez okres co najmniej [...] lat od daty ostatniej płatności na rzecz beneficjenta będą stanowiły własność Gminy, wykorzystując połacie dachowe gospodarstw domowych biorących udział w projekcie na podstawie odrębnych umów z mieszkańcami objętych projektem. Przedmiot będzie powierzony do użytkowania właścicielowi budynku mieszkalnego objętego projektem na podstawie umowy przekazania po upływie okresu trwałości. (...) Całość prac zaprojektuje i wykona wykonawca, zaś jego pracę będzie nadzorował Inspektor Nadzoru przy współudziale pracowników Urzędu Gminy". Z kolei w Sekcja [...] - Krótki opis projektu, podano, że: "Gmina zadecydowała o zakwalifikowaniu do projektu [...] gospodarstw domowych i montażu [...] -miu [...], tj. instalacji solarnych służących podgrzewaniu CWU, łącznie dla [...] użytkowników (wedle ankiet). Dobór odpowiednich urządzeń i technologii powierzono firmie zewnętrznej, która wykonała PFU w oparciu o złożone deklaracje i preferencje przyszłych użytkowników instalacji, przedstawiła efekt ekologiczny dla każdej z instalacji z osobna (...)". Zgodnie z zapisem Sekcji D - Założenia analiza finansowa: "Całość nakładów inwestycyjnych projektu brutto zamyka się kwotą [...] zł. W ramach projektu przewidziano koszty inwestycyjne związane z zakupem i montażem instalacji solarnych. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu udostępniane będą wszelkim użytkownikom nieodpłatnie". W Sekcji [...] - odnoszącej się do uzasadnienia wydatków, znajduje się postanowienie o tym, że "Wydatek niezbędny celem realizacji zadania inwestycyjnego. Wydatek zaksięgowany będzie ujęty jako komplet. Wydatek włączony w rejestr (ewidencję) środków trwałych Beneficjenta i będzie traktowany jako wydatek inwestycyjny zgodnie z zasadami rachunkowości. Wydatek ponoszony przez Grantodawcę, przekazywany Grantodbiorcy na podstawie umowy o przekazaniu grantu po zakończeniu prac inwestycyjnych".
