Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 28 września 2017 r., sygn. I SA/Rz 477/17
Podatki inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Jacek Surmacz Sędziowie WSA Piotr Popek / spr./ WSA Kazimierz Włoch Protokolant sekr. sąd. Joanna Kulasa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2017 r. sprawy ze skargi spółki "A" sp. z o.o. w likwidacji w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za listopad 2011 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A. Sp. z o.o. w likwidacji (dalej: Spółka/Skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] maja 2017 r. z nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] lutego 2017r., nr [...], odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za miesiąc listopad 2011r..
Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie sprawy:
W dniu 12 grudnia 2011 r. do Urzędu Celnego w P. wpłynęła deklaracja dla podatku od gier POG-4 wraz z załącznikami POG-4/R, w której Spółka wykazała podatek do zapłaty w wysokości 276.000 zł, który został zapłacony.
W dniu 23 grudnia 2016r. do organu wpłynął wniosek Spółki o stwierdzenie nadpłaty w podatku od gier za miesiąc listopad 2011 r. w kwocie 276.000 zł wraz z korektą deklaracji POG-4 za w/w okres podatkowy, w której wykazano podatek do zapłaty w wysokości 0 zł.
Według Spółki, prowadząc działalność polegającą na urządzaniu gier na automatach o niskich wygranych, na podstawie posiadanych zezwoleń na prowadzenie takiej działalności, podporządkowała się obowiązującym przepisom prawa i dokonywała zapłaty podatku od gier na automatach o niskich wygranych według stawki ryczałtowej w wysokości 2.000 zł miesięcznie od każdego eksploatowanego automatu. Zdaniem Spółki, wysoka stawka opodatkowania w podatku od gier spowodowała słabe wyniki ekonomiczne firmy i przyniosła wielomilionowe straty. Podwyżka stawki podatku od gier, wprowadzona ustawą z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009r. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm., dalej: u.g.h.) spowodowała konieczność likwidacji działalności gospodarczej w tym zakresie. Zdaniem Spółki ustawa ta wprowadziła "redefinicję" automatów do gier o niskich wygranych, co spowodowało ograniczenie ich ilości na rynku, a to z kolei miało wpływ na podaż usług w zakresie urządzania gier na przedmiotowych automatach od stycznia 2010 r. Wobec tego, zdaniem Spółki, art. 129 u.g.h. w zakresie, w jakim zmienia parametry automatu do gier o niskich wygranych, zawężając pojęcie "automatu", podobnie jak powiązany z nim art. 139 ust. 1 u.g.h. stanowią przepisy techniczne w rozumieniu art. 1 pkt 11 Dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego zmienionej dyrektywą Rady 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U. UE.L.98.204.37 z późn. zm., dalej: Dyrektywa 98/34/WE), które wymagały przedłożenia do notyfikacji Komisji Europejskiej w trybie art. 8 tej dyrektywy. Brak notyfikacji w/w przepisów, zgodnie z ukształtowanym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, powoduje zaś, że przepis techniczny nie może być stosowany przez państwo członkowskie, które zaniechało jego notyfikacji.
