Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 lutego 2018 r., sygn. V SA/Wa 572/17
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA - Beata Blankiewicz-Wóltańska (spr.), Sędzia WSA - Krystyna Madalińska-Urbaniak, Sędzia WSA - Dorota Mydłowska, Protokolant specjalista - Izabela Wrembel, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lutego 2018 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Ministra Rozwoju i Finansów z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty środków pochodzących z umowy o dofinansowanie na realizację projektu z udziałem środków unijnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez Miasto Z. (dalej: Strona, Skarżący, Zamawiający, Odwołujący, Beneficjent) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie jest decyzja Ministra Rozwoju i Finansów (dalej: Minister, Organ, IZ PO IiŚ) z dnia (...) stycznia 2017 r. nr (...) , utrzymująca w mocy decyzję Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w W. (dalej: NFOŚiGW, Instytucja Wdrażająca) z dnia (...) marca 2016 r., znak: (...), wydaną w przedmiocie określenia kwoty przypadającej do zwrotu środków otrzymanych w ramach PO IiŚ 2007-2013, na podstawie Umowy o dofinansowanie nr (...) na realizację projektu pn.: "Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy Z. Etap II".
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym.
Na podstawie zawartej w dniu (...) listopada 2010 r. pomiędzy Beneficjentem a NFOŚiGW umowy o dofinansowanie projektu pn.: "Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy Z. Etap II" nr (...) dokonano kontroli zamówienia publicznego Kontrakt 10 pn.: "Inżynier - nadzór nad robotami" w ramach tego Projektu. W wyniku przeprowadzonej kontroli planowej ex-post wykryto nieprawidłowości w zakresie oświadczeń i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Ustalono, że w ogłoszeniu o zamówieniu Zamawiający oprócz oświadczenia o uprawnieniach oraz wpisie do Izby Inżynierów Budownictwa, o którym mowa w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ) żądał kopii decyzji o przyznaniu uprawnień do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz kopii aktualnego zaświadczenia ww. osoby o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego. W ocenie organu I instancji, Zamawiający żądając dokumentów potwierdzających przynależność do odpowiedniej organizacji samorządu zawodowego od potencjalnych wykonawców naruszył art. 25 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej PZP). Jednocześnie w związku z naruszeniem ww. przepisów stwierdzono wystąpienie nieprawidłowości w rozumieniu w art. 2 pkt. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (dalej rozporządzenie 1083/2006). Mając na uwadze ww. naruszenie Instytucja Wdrażająca obniżyła wysokość wydatków kwalifikowanych w ramach kontraktu o 5%.
