Wyrok WSA w Krakowie z dnia 15 marca 2018 r., sygn. II SA/Kr 263/18
Uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę stanowią akty prawa miejscowego. W obowiązujących przepisach brak jest podstawy prawnej do podjęcia przedmiotowej uchwały w zaskarżonym zakresie.
Teza od Redakcji
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Beata Łomnicka Sędziowie: WSA Tadeusz Kiełkowski WSA Iwona Niżnik-Dobosz (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Tarnowie na uchwałę nr XXXIV/341/2017 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 26 stycznia 2017 r. w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miasta Tarnowa stwierdza nieważność załącznika do zaskarżonej uchwały w punkcie 4.3. w zakresie w jakim odnosi się do "Opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych".
Uzasadnienie
Prokurator Rejonowy w T wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę Nr [...] Rady Miejskiej w T. z dnia 26 stycznia 2017 r. w przedmiocie zatwierdzenia taryf [...] Wodociągów sp. z o.o. w T. dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miasta T., w części w jakiej dopuszcza i zatwierdza pobieranie opłaty za przyłączenie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w wysokości [...] zł netto/przyłączenie (tj. pkt 4.3 lp. II załącznika do uchwały Nr [...] Rady Miejskiej w T. z dnia 26 stycznia 2017 r.), domagając się stwierdzenia nieważności uchwały w zaskarżonej części.
Prokurator zarzucił zaskarżonej uchwale w kwestionowanej części naruszenie przepisów prawa materialnego, a to:
a) art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 328 z późn. zm. - dalej jako: ustawa lub ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę), poprzez jego błędną wykładnię i przyjęcie, że przepis art. 24 ust. 1 ustawy może stanowić podstawę prawną do nałożenia przez radę gminy w drodze uchwały obowiązku ponoszenia opłat za przyłączenie nieruchomości do urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych i tym samym bezzasadne zatwierdzenie taryfy ustalającej wysokości takiej opłaty w drodze aktu prawa miejscowego;
