Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 18 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Sz 536/15
Środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak, Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Anita Jałoszyńska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi A. J., E. J., B. J., M. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 8 września 2014 r. A. J., E. J., B. J. i M. J. domagali się stwierdzenia nieważności decyzji Wójta Gminy D. z dnia [...] r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie i eksploatacji farmy wiatrowej C. w gminie D..
We wniosku skarżący wskazywali na dwie przesłanki z art. 156 § 1 k.p.a., które powinny, w ich ocenie, skutkować stwierdzeniem nieważności decyzji, to jest rażące naruszenie prawa, o którym mowa w pkt 2 i fakt, iż decyzja obarczona jest wadą powodującą jej nieważność z mocy prawa, o czym stanowi pkt 7 przywołanego przepisu.
Odnośnie do rażącego naruszenia prawa, skarżący podnosili argument wadliwości sporządzonego na potrzeby postępowania w sprawie środowiskowych uwarunkowań, raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Wywodzili, że dokument ten dotyczy nie projektowanej farmy wiatrowej, ale instalacji już działającej, której rozmiary, produktywność i obszar oddziaływania są znacznie niższe aniżeli przedsięwzięcia, które jest planowane. Stąd w ocenie skarżących dane zawarte w raporcie nie są miarodajne, a obliczenia dotyczące prędkości wiatru i pomiarów natężenia hałasu obarczone są błędem.
W ocenie skarżących decyzja została wydana z rażącym naruszeniem art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko(Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 - j.t. ze zm.), zwanej dalej "ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku", bowiem inwestor w dacie sporządzania raportu był w posiadaniu rocznego pomiaru wiatru, ale nie udostępnił tego dokumentu zespołowi wykonującemu raport, skutkiem tego było przyjęcie za wystarczającą analizy prognozy oddziaływania farmy wiatrowej przy prędkości wiatru do 5 m/s (tj. 3 m/s).
