Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 stycznia 2019 r., sygn. I SA/Ol 334/18
Finanse publiczne; Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod, Sędziowie sędzia WSA Renata Kantecka (sprawozdawca), asesor WSA Katarzyna Górska, Protokolant sekretarz sądowy Jolanta Piasecka, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 10 stycznia 2019r. sprawy ze skargi Spółki A. na decyzję Zarządu Województwa z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zwrotu środków na realizację projektu oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia "[...]" Zarząd Województwa "[...]", działając jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym "[...]" na lata 2007 - 2013 (dalej jako "IZ"), utrzymał w mocy własną decyzję z dnia "[...]’ w przedmiocie zwrotu przez A. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej jako: "strona", "skarżąca, "beneficjent") środków finansowych, w wysokości 622.850 zł wraz z należnymi odsetkami, przeznaczonych na realizację projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa.
"[...]" Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. (dalej "IP II"), działająca w imieniu i na rzecz IZ, w dniu 4 lutego 2010r. zawarła ze stroną umowę nr "[...]" o dofinansowanie projektu pn.: "[...]"" (dalej: "umowa o dofinansowanie"). Na podstawie tej umowy, aneksowanej następnie dziesięciokrotnie, przyznano stronie na realizację projektu dofinansowanie w kwocie 1.243.834,50 zł. Wypłata środków w wysokości 622.850 zł nastąpiła w formie refundacji, na wniosek strony, w dniu 18 listopada 2010r. Wniosek o płatność końcową w wysokości 620.984,50 zł strona złożyła w dniu 30 czerwca 2011r. Z uwagi na stwierdzone uchybienia i braki wniosku, płatności tej nie rozliczono. Doraźna kontrola przeprowadzona przez IP II u beneficjenta w dniu 27 marca 2013r. wykazała nieprawidłowości skutkujące wstrzymaniem wykonania wypłaty transzy dofinansowania.
W konsekwencji pozyskania, w dniu 31 maja 2013r., od jednego z wierzycieli strony informacji o zawarciu przez nią z B. Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w W. (dalej "Spółka") w dniach 3 i 31 grudnia 2012r. umów przewłaszczenia na zabezpieczenie 30 jachtów "[...]", zakupionych w ramach projektu, pismem z dnia 6 września 2013r. wypowiedziano beneficjentowi umowę o dofinansowanie, a następnie wezwano do zwrotu pobranego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami. Po bezskutecznym upływie terminu do zwrotu środków, w dniu 12 lutego 2014 r., działając na podstawie art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm., dalej: "K.p.a."), zawiadomiono stronę o wszczęciu postępowania administracyjnego.
