Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. V SA/Wa 851/18
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Mirosława Pindelska (spr.), Sędzia WSA - Beata Blankiewicz - Wóltańska, Sędzia WSA - Michał Sowiński, Protokolant st. specjalista - Anna Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2019 r. sprawy ze skargi N. na decyzję Ministra Zdrowia z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi N.(dalej jako: "skarżąca", "strona" lub "Izba") jest decyzja Ministra Zdrowia (dalej jako: "Minister", lub "organ"), z [...] marca 2018 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję własną z [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym.
Na podstawie umowy z [...] listopada 2016 r. nr [...] na przekazanie w 2016 r. środków finansowych na pokrycie kosztów czynności administracyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w ustawie o izbach lekarskich, Minister przyznał skarżącej dotację celową w kwocie 841.583 zł, którą Izba zobowiązała się wykorzystać zgodnie z § 1 ww. umowy.
W wyniku kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli (dalej jako: "NIK"): "[...]", stwierdzono nieprawidłowość w zakresie nienależnego pobrania przez Izbę części otrzymanej dotacji w kwocie 18.000 zł., na finansowanie zadań o których mowa w ustawie dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. 2016 r. poz. 522 ze zm.). W ocenie NIK finansowanie dwóch raportów statystycznych na podstawie danych zawartych w Centralnym Rejestrze [...] było niezgodne z § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 maja 2010 r. w sprawie przekazywania izbom lekarskim środków finansowych na pokrycie kosztów czynności wykonywanych przez izby lekarskie (Dz. U. z 2010 r. Nr 94, poz. 611), ponieważ nie zostało wyszczególnione wśród zadań, których wartość powinna być podstawą do ustalenia wysokości kosztów finansowanych przez Ministra. W konsekwencji, na podstawie art. 169 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r, o finansach publicznych (Dz. U. 2017 r. poz. 2077 ze zm., dalej jako: "u.f.p."), uznano, że dotacje udzielone bez podstawy prawnej są dotacjami nienależnymi i stosownie do art. 169 ust. 4 tej ustawy zwrotowi do budżetu państwa podlega ta część dotacji, która została nienależnie pobrana. Zgodnie z art. 169 ust. 4 i ust. 5 pkt 2 u.f.p., Izba winna zatem zwrócić dotację w kwocie 18.000 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi począwszy od dnia stwierdzenia nienależnego pobrania dotacji, tj. od 26 kwietnia 2017 r. do dnia zapłaty.
