Wyrok WSA w Kielcach z dnia 21 marca 2019 r., sygn. I SA/Ke 68/19
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grabowska, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2019 r. sprawy ze skargi Gminy S. na informację Zarządu Województwa Ś. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nieuwzględnienia protestu 1. stwierdza, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo i naruszenie to miało istotny wpływ na wynik oceny - przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Zarząd Województwa Ś.; 2. zasądza od Zarządu Województwa Ś. na rzecz Gminy S. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zarząd Województwa Ś. (Zarząd, IZ) w piśmie z [...] nr [...] poinformował Gminę S. o nieuwzględnieniu protestu na informację z [...] nr
[...], o tym że projekt złożony w ramach naboru
do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na
lata 2014-2020 w ramach Działania 3.3. ,,Poprawa efektywności energetycznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w sektorze publicznym i mieszkaniowym" - został odrzucony z powodu niespełnienia kryteriów dopuszczających ogólnych: nr 7 ,,Potencjalna kwalifikowalność wydatków" oraz nr 8 ,,Adekwatność rodzaju wskaźników do typu projektu i realność ich wartości docelowych."
W piśmie z [...], KOP przywołała definicję kryterium dopuszczającego ogólnego nr 7 i stwierdziła, że część ulepszeń przyjętych w audytach energetycznych nie jest uzasadniona ekonomicznie. Wyjaśniła, że prosty czas zwrotu nakładów SPBT to okres czasu po jakim oszczędności wynikające ze zmniejszenia zużycia energii zaczynają przynosić inwestorowi zysk w postaci niższych opłat za zużytą energię przy założeniu stałych cen energii pominięciu wpływu inflacji. W audycie dotyczącym budynku przy [...] okres zwrotu SPBT dla modernizacji wentylacji wynosi 152 lata. Gmina nie przedstawiła ekonomicznej analizy przyjętych rozwiązań i tym samym przedstawione w projekcie wydatki dotyczące modernizacji instalacji wentylacji są niezasadne. KOP oceniła, że koszt wykonania trzech instalacji fotowoltaicznych w ramach projektu jest wielokrotnie zawyżony i przedstawiła przykładową wycenę ofert instalacji ze stron internetowych.
