Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 10 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Gd 896/18
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Asesor WSA Magdalena Dobek-Rak Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu w dniu 10 kwietnia 2019 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi J. D. na zarządzenie pokontrolne Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 25 października 2018 r. nr [...] w przedmiocie nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów ochrony środowiska oddala skargę.
Uzasadnienie
Zarządzeniem pokontrolnym z 25 października 2018 r. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Delegatura w następstwie ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach 20 września - 22 października 2018 r., dotyczącej działalności prowadzonej przez J. D. pod firmą [.] na terenie zakładu zlokalizowanego pod adresem: G. zarządził prowadzić ewidencję odpadów na kartach ewidencji od dnia otrzymania zarządzenia oraz na podstawie prowadzonej ewidencji odpadów sporządzać roczne sprawozdania o odpadach i przekazywać je w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy Marszałkowi Województwa.
W uzasadnieniu wydanego zarządzenia pokontrolnego wskazał organ, że w toku kontroli ustalono, że przedsiębiorca nie prowadził ewidencji odpadów wytwarzanych w toku produkcji bloczków styropianowych oraz poddawanych w zakładzie procesowi przetwarzania w kruszarce, co jest niezgodne z obowiązkiem nałożonym w art. 66 ust. 1 i art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz nie sporządził w związku z tym sprawozdania o odpadach za rok 2017, do czego zobowiązuje art. 75 i 76 ustawy.
J. D. wniósł skargę na opisane zarządzenie pokontrolne podkreślając, że przedmiotowe zarządzenie zobowiązujące jego firmę do prowadzenia ewidencji odpadów produkcyjnych, nie znajduje uzasadnienia, ponieważ w procesie technologicznym nie powstają odpady w myśl ustawy o odpadach. Ścinki styropianu, powstające w procesie cięcia bloków styropianowych po rozdrobnieniu, są pełnowartościowym materiałem, który w całości jest wykorzystywany w produkcji kolejnych bloków styropianowych. Dodatek regranulatu do pierwotnego spienionego granulatu jest przewidziany w technologii produkcji styropianu ekspandowanego EPS i praktykowany we wszystkich zakładach produkcyjnych na terenie kraju. Dlatego też w żadnym zakładzie produkcyjnym, nie traktuje się ścinków produkcyjnych jako odpad. Z podanych powodów regranulat styropianowy nie może być uznany za odpad w myśl definicji podanej w ustawie o odpadach. W związku z tym w ocenie skarżącego przepis art. 66 ustawy o odpadach nie ma w tym przypadku zastosowania. Podkreślił skarżący, że styropian jest jednym z niewielu materiałów budowlanych, którego produkcja nie obciąża środowiska naturalnego.
