Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 kwietnia 2019 r., sygn. III SA/Gl 1176/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Protokolant Specjalista Anna Wandoch, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2019 r. sprawy ze skargi "A" sp. z o.o. w P. na decyzję Zarządu Województwa Śląskiego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania do projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r., nr [...] Zarząd Województwa Śląskiego, działając jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Śląskiego (dalej jako: IZ RPO WSL, organ), po rozpatrzeniu wniosku "A" sp. z o.o. (dalej jako: Beneficjent, Zamawiający, Strona, Skarżący) o ponowne rozpatrzenie sprawy utrzymał w mocy decyzję organu I instancji zobowiązującą Spółkę do zwrotu dofinansowania na realizację projektu.
W uzasadnieniu podkreślono, że [...] r. została zawarta pomiędzy IZ RPO WSL a Beneficjentem umowa o dofinansowanie Projektu pn. "[...]." (zwany dalej "Projektem") w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego; [...] r. został zawarty aneks skracający okres jego realizacji od 1 sierpnia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. (pierwotnie był do 30 czerwca 2018 r.).
W oparciu o § 20 ust. 1 umowy o dofinansowanie, zgodnie z którym ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku dokonywana jest w trakcie realizacji projektu poprzez ocenę wniosków o płatność oraz w trakcie kontroli projektu oraz na podstawie art. 9 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (dalej ustawa) IZ RPO WSL przeprowadziła kontrolę prawidłowości realizacji projektu. W Informacji pokontrolnej z dnia [...] r. stwierdzono, że Beneficjent stosując procedurę rozeznania rynku w przypadku zapytania ofertowego, którego przedmiotem jest usługa szkoleniowa na rzecz uczniów, polegająca na przeprowadzeniu zajęć pozalekcyjnych w ramach realizowanego projektu, naruszył zapisy Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 w wersji z dnia 19 września 2016 r. (dalej jako: Wytyczne) - podrozdział 6.5 pkt 1 oraz podrozdział 6.5.2 pkt 1 lit. a, poprzez niezastosowanie procedury zasady konkurencyjności, o której mowa w podrozdziale 6.5.2 Wytycznych podczas, gdy przedmiot zamówienia nie spełniał przesłanek wyłączenia zastosowania zasady konkurencyjności, o których mowa w pkt 7-8 podrozdziału 6.5 Wytycznych. Beneficjent zawarł bowiem szereg indywidualnych umów z rożnymi nauczycielami na przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych, traktując każdą umowę jako odrębne zamówienie, na łączną wartość tych umów w okresie objętym kontrolą tj. [...] zł. Tym samym wynikiem przeprowadzonej kontroli było stwierdzenie nieprawidłowości polegającej na nieuprawnionym podziale zamówienia i w efekcie niezastosowaniu przez Beneficjenta konkurencyjnego trybu wyboru wykonawcy, tj. zasady konkurencyjności.
