Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. IV SA/Po 1202/18
Czystość i porządek; Gospodarka komunalna
Sygn. IV SA/Po 1202/18 WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 03 kwietnia 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Bąk-Marciniak (spr.) Sędzia WSA Józef Maleszewski Asesor sądowy WSA Maria Grzymisławska - Cybulska Protokolant st. sekr. sąd. Barbara Szymkowiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 marca 2019 r. sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] sierpnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy cofnięcia zezwolenia oddala skargę
Uzasadnienie
Sygn. akt IV SA/Po [...]
Uzasadnienie
Prezydent Miasta P. w dniu 14 grudnia 2017 r. na podstawie art. 104 § 1 k.p.a. oraz art. 18a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2017, poz. 328 ze zm.) wydał decyzję nr [...] w sprawie odmowy cofnięcia zezwolenia wydanego przez Prezydenta Miasta P. decyzją nr [...] z dnia 3 czerwca 2008 r. na prowadzenie zbiorowego odprowadzania i oczyszczanie ścieków z osiedla mieszkaniowego "L. G." (budynki mieszkalne zlokalizowane przy ulicach: W. oraz L.) przedsiębiorstwu [...] S.A. Organ I instancji wskazał, że decyzją z dnia 3 czerwca 2008 r. zostało udzielone Spółce zezwolenie na prowadzenie zbiorowego odprowadzania ścieków. W zezwoleniu określony został przedmiot działalności, obowiązki przedsiębiorstwa, a także obszar prowadzenia działalności objętej zezwoleniem. W punkcie 3.1 zezwolenia przedsiębiorstwo zostało zobowiązane do prowadzenia działalności zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001r. oraz przepisami wykonawczymi do ustawy. W dniu 15 listopada 2017 r. [...] S.A. złożyło wniosek o wydanie decyzji o cofnięciu zezwolenia wraz z obowiązkiem odpłatnego przejęcia urządzeń kanalizacyjnych przez jednostkę samorządu terytorialnego lub inny podmiot wskazany przez tę jednostkę w terminie 90 dni od dnia wydania decyzji. We wniosku Spółka podała, że wnosi o wydanie decyzji cofającej zezwolenie z uwagi na planowane zaprzestanie działalności objętej zezwoleniem. Spółka podkreśliła, że w dniu 13 grudnia 2016 r. złożyła do Miasta P. wniosek o przejęcie działalności przedsiębiorstwa polegającego na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków. Dalej [...] S.A. poinformował, że do dnia 31 grudnia 2017 r. zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków. Organ I instancji wskazał na treść art.18a ust.1 i 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, który wskazuje zamknięty katalog przypadków, kiedy prezydent cofa wydane zezwolenie (ust.1) i kiedy może je cofnąć (ust.2). Zezwolenie takie może być cofnięte m.in. w przypadku gdy przedsiębiorca zaprzestał wykonywania działalności określonej w zezwoleniu. Zapis ten został również zawarty w zezwoleniu wydanym w dniu 3 czerwca 2008 r. W wyniku przeprowadzonego postępowania organ ustalił, że wnioskodawca nie zaprzestał prowadzenia działalności i nadal ją wykonuje zgodnie z wydanym zezwoleniem, dlatego nie zachodzą przesłanki z art.18 a powołanej ustawy. Wnioskodawca sygnalizuje jedynie, że planuje zaprzestanie działalności, co nie stanowi podstawy do cofnięcia mu zezwolenia. Nadto z postępowania wynika, ze wnioskodawca zaprzestanie jej prowadzenia dopiero po przejęciu urządzeń przez M. P., a nadto przewiduje możliwość dalszego prowadzenia działalności nawet do końca 2021 r. w przypadku zlecenia eksploatacji urządzeń przez Miasto po ich przejęciu od spółki. Nadto wnioskodawca uzależnia zaprzestanie prowadzenia działalności jedynie od przejęcia urządzeń przez Miasto za wynagrodzeniem określonym przez wnioskodawcę. Organ wskazał, że Miasto nie jest zobowiązane do przejęcia urządzeń od wnioskodawcy, bowiem żaden przepis takiego obowiązku nie przewiduje. Świadczenie usług polegających na zbiorowym odprowadzaniu ścieków musi być prowadzone nieprzerwanie, ze względu na ochronę środowiska i funkcjonowanie gospodarstw domowych i zaprzestanie prowadzenia takiej działalności nie jest możliwe bez zapewnienia ciągłości świadczenia usług. Organ zaznaczył, że urządzenia służące do prowadzenia przez wnioskodawcę działalności objętej zezwoleniem, zgodnie z art.49 k.c. wchodzą w skład jego przedsiębiorstwa, nie są częścią składową gruntów przez które przebiegają lub na których zostały posadowione ale są ruchomościami, które mogą być przedmiotem obrotu prawnego. Zatem zaprzestanie prowadzenia działalności przez wnioskodawcę nastąpi dopiero z chwilą jej przejęcia przez podmiot, który przejmie urządzenia od wnioskodawcy. Cofnięcie zezwolenia bez zaprzestania prowadzenia działalności oznaczałoby, że będzie prowadzone nielegalnie.
