Wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 maja 2019 r., sygn. I SA/Kr 344/19
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Stanisław Grzeszek Sędziowie: WSA Piotr Głowacki (spr.) WSA Waldemar Michaldo Protokolant: specjalista Krystyna Mech po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2019 r. sprawy ze skargi J. S. na rozstrzygnięcie Samorządu Województwa M. z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 skargę oddala
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem Samorządu Województwa M. z dnia 14 stycznia 2019 roku sygn. [...] na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, odmówiono przyznania pomocy dla J. S. na realizację projektu "[...]" w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego PROW na lata 2014 - 2020", co dotyczyło w/g wniosku utworzenia przedsiębiorstwa w M. poprzez zakup sprzętu do wykonywania tandemowych lotów na paralotni z napędem, wyszkolenie pilota oraz wyposażenie pokoju noclegowego.
Uzasadniając odmowę przyznania pomocy Samorząd wskazał, że zgodnie z § 8 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju wsi z dnia 24 września 2015 r. sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pomoc na operację (...) nie przysługuje, jeżeli działalność gospodarcza będąca przedmiotem tej operacji jest sklasyfikowana w przepisach rozporządzenia RM z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKO), jako transport lotniczy i kolejowy. W ramach przedmiotowej operacji wnioskodawca zamierzał zakupić motoparalotnię do wykonywania lotów pasażerskich, a głównym zakresem jego działalności miało być świadczenie lotów rekreacyjnych (widokowych). Z uwagi na zakres oferowanych przez wnioskodawcę usług, głównie lotów rekreacyjnych (widokowych) oraz dodatkowo fotografii, reklamy lotniczej oraz noclegów, wykazanych w pkt. 3.2 Biznesplanu, pismem z dnia 16 listopada 2018 roku wnioskodawca został wezwany do analizy kodu PKD, wskazanego w przedłożonej dokumentacji projektowej oraz wyjaśnienia, w jaki sposób obecnie wpisany kod PKD [...] Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna wiąże się z planowaną operacją tj. wprowadzeniem usług w formie lotów rekreacyjnych (widokowych) z pasażerem w tandemie. W odpowiedzi na wezwanie wnioskodawca wskazał w piśmie z dnia 25 listopada 2018 r. złożonym wraz z dokumentacją projektową, iż "głównym celem takich usług jest dostarczanie rozrywki a "transport" ma miejsce niejako przy okazji". Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze przewozem lotniczym jest lot lub seria lotów, w których przewozi się pasażerów, towary, bagaż lub pocztę, za wynagrodzeniem, w tym na podstawie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania. Tak więc lot rekreacyjny również jest przewozem lotniczym, gdyż przewożony jest w nim pasażer za wynagrodzeniem.
