Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 września 2019 r., sygn. III SA/Gl 46/19
Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz (spr.), Sędzia WSA Iwona Wiesner, Protokolant Starszy referent Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 września 2019 r. sprawy ze skargi G.W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w K., po rozpatrzeniu odwołania skarżącego G. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "A" w K. od decyzji Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w K. z [...] r., nr [...], określającej kwotę zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za listopad 2013 r. w wysokości 58 523,00 zł - utrzymał w mocy decyzję pierwszoinstancyjną.
W podstawie prawnej powołał art. 233 § 1 pkt 1 i art. 21 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.), art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 6, art. 8 ust. 2 pkt 4, art. 10 ust. 10, art 13 ust. 1 pkt 1, art. 21 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, art. 86 ust. 1 pkt 9 i ust. 2, art. 88 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1114; dalej powoływana jako u.p.a.).
W uzasadnieniu organ przedstawił stan faktyczny i rozważania prawne. Wskazał, iż w wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej i postępowania podatkowego ustalono, że w listopadzie 2013 r. strona nabyła olej napędowy niewiadomego pochodzenia w ilości 32 120 litrów, od którego nie został zapłacony podatek akcyzowy - co zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 u.p.a. stanowi podstawę do obciążenia jej podatkiem akcyzowym. Natomiast wobec braku certyfikatów, świadectw jakości nabytego paliwa, które stwierdzałyby jego zgodność z wymogami jakościowymi określonymi dla oleju napędowego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z 2008 r. Nr 221 poz. 1441 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w K. zastosował stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1 822,00/1000 litrów ustaloną zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 u.p.a. dla pozostałych paliw silnikowych. Nadto ustalono także, że zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, przedmiotem działalności gospodarczej kontrolowanego przedsiębiorstwa strony w okresie objętym kontrolą był transport drogowy towarów, który realizowany był w oparciu o licencję Prezydenta Miasta K. nr [...] z [...] r. na wykonywanie transportu drogowego rzeczy; w okresie od 1 października 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. strona w ramach działalności gospodarczej dokonywała zakupu paliw silnikowych, głównie oleju napędowego do użytkowanego taboru samochodowego; benzyna (Pb) stanowiła śladowy udział w ogólnej ilości zakupionego paliwa; w badanym okresie zakupiła łącznie ponad 730 041 litrów oleju napędowego na podstawie 128 faktur, przy czym 57 faktur dotyczyło zakupu hurtowych ilości paliwa, obejmujących 92 % wszystkich dostaw oleju napędowego. Głównym dostawcą oleju napędowego do firmy strony była Spółka z o. o. "B" z T.; duże ilości tego paliwa dostarczały również firmy: Handel Paliwami "C" z Z. oraz Firma Handlowa "D" z B. Zakup paliw silnikowych jednorazowo w mniejszych ilościach i do konkretnych środków transportu realizowany był na różnych stacjach paliw, zarówno lokalnych (np. "E", "F", "G"), jak i działających pod szyldem największych koncernów paliwowych ("H" S.A., "I", "J", "K"). Nadto w badanym okresie faktury za sprzedaż oleju napędowego i benzyny dla strony wystawiały także podmioty gospodarcze: "L" Sp. z o. o. z B., "E" S.J. z P., "G" Sp. z o. o. z K., "I" Oddział w Polsce, "B" Sp. z o. o. z T., "M" Sp. z o. o. z W., Firma Flandlowa "D" z B., Handel Paliwami "C" z Z., "N" Sp. z o. o. z K., "O" Sp. z o. o. z G., "K" Sp. z o. o. z W., "P" Sp. z o. o. w likwidacji z I., "H" S. A., PPHU "R" S.J. z J., "J" Sp. z o. o., "F" Sp. z o. o. z J. W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono, że część płatności za zakupione paliwa dokonywano w formie gotówkowej, w tym płatności które przekraczały próg 15 000 EUR - co naruszało dyspozycje art. 22 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz.584 ze zm.).
