Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 23 października 2019 r., sygn. II SA/Gd 349/19
Ochrona przyrody
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.) Sędziowie WSA Jolanta Górska WSA Dariusz Kurkiewicz po rozpoznaniu w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 października 2019 r. sprawy ze skargi A Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w G. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 1 kwietnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie stanowiska dotyczącego projektu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia oddala skargę.
Uzasadnienie
A. (dalej jako "Spółka") wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 1 kwietnia 2019 r., którym utrzymano w mocy postanowienie Burmistrza (dalej jako Burmistrza) z dnia 26 października 2018 r., w przedmiocie stanowiska dotyczącego projektu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia celu publicznego.
Zaskarżone postanowienie podjęte zostało w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wójt Gminy prowadził postępowanie z wniosku Spółki A. z dnia 14 marca 2017 r. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, a polegającego na wydobyciu osadów piasku z koryta rzeki N., od km 46+120 do km 46+750. Jak wynikało z dołączonej dokumentacji, inwestycja będzie realizowana częściowo na terenie gminy E., a częściowo na terenie gminy N.
Ponownie rozpoznając sprawę Wójt Gminy przedłożył Burmistrzowi do uzgodnienia projekt decyzji o odmowie ustalenia środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia "Wydobycie osadów piasku z rzeki N. od km 46+120 do km 46+750".
Po zapoznaniu się z treścią dokumentu organ współdziałający zaakceptował projekt decyzji bez uwag, o czym orzekł w postanowieniu z dnia 26 października 2018 r.
Jak wskazał Burmistrz, z uzasadnienia przedłożonego projektu decyzji wynikało, że planowane przedsięwzięcie będzie polegało na wydobyciu osadów piasku z koryta rzeki N., od km 46+120 do km 46+750, tj. na odcinku 0,63 km na granicy województw: p. i w.. Na terenie Gminy N. inwestycja obejmować będzie działki nr [...]-[..], obręb J. Transport do i z miejsc załadunku odbywać się będzie asfaltową drogą powiatową nr [...], zlokalizowaną na wale przeciwpowodziowym, działka nr [...]. Miejsce załadunku kruszywa obejmie działki [..] i [..]. Łączna, planowana do wydobycia ilość kruszywa wynosi szacunkowo 118.717 m2 z powierzchni 36.322 m2. Działki, na których planuje się wydobycie osadów piasku, obejmują grunty pokryte wodami płynącymi, pozostające we władaniu Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Teren ten jest przynależy do Skarbu Państwa. W części realizowanej na terenie Gminy przedsięwzięcie, w odniesieniu do działek nr [..]-[..], zlokalizowane będzie w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu. Zgodnie z § 35 ust. 3 pkt 5 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy, zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej Nr 260/XL/98 z dnia 3 kwietnia 1998 r. (Dz. Urz. Woj. z 1998 r. Nr, poz. 62) na omawianym obszarze obowiązuje zakaz realizacji wysypisk, wylewisk, składów odpadów oraz rozległych terenów eksploatacji surowców. Ponadto na Obszarze Chronionego Krajobrazu ustanowionego rozporządzeniem nr [..] Wojewody z dnia 23 kwietnia 2008 r. obowiązuje zakaz wydobywania do celów gospodarczych skał (§ 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia). Inwestor zaś ubiega się o decyzję środowiskową w związku z wymogiem uzyskania pozwolenia wodnoprawnego na wydobywanie z wód kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów w ramach szczególnego korzystania z wód oraz w związku z koncesją na wydobycie kopaliny. Inwestycja jest działalnością przemysłową i jest wprost zakazana ustaleniami planu. Lokalizacja inwestycji narusza zatem postanowienia planu miejscowego, wobec czego w myśl art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.), dalej jako u.d.i.ś. konieczne jest wydanie decyzji odmownej.
