Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 28 listopada 2019 r., sygn. III SA/Gd 577/19
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janina Guść (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędzia WSA Paweł Mierzejewski, Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2019 r. sprawy ze skargi J. M. na zarządzenie nr [...] Dyrektora Urzędu Morskiego [...] z dnia 16 lipca 2018 r. Przepisy portowe oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Urzędu Morskiego, działając na podstawie art. 47 ustawy
z dnia 21 marca 1991 r. obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2205; z 2018 r. poz. 317) oraz art. 84 ustawy z dnia
18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 181), wydał
w dniu 16 lipca 2018 r. zarządzenie nr 9 Przepisy Portowe. Zarządzenie weszło w życie w dniu 1 sierpnia 2018 r.
Pismem z dnia 20 sierpnia 2019 r. J. M. wniósł skargę na powyższe zarządzenie domagając się stwierdzenia nieważności, ewentualnie uchylenia przepisu § 131 ust. 7 i 8 zarządzenia; stwierdzenia, że wydanie zaskarżonego zarządzenia nastąpiło z rażącym naruszeniem prawa; wymierzenia organowi grzywny oraz zasądzenia kosztów postępowania według norm przepisanych.
Zdaniem skarżącego, przepis § 131 ust. 7 i 8 zarządzenia nr 9 narusza przepisy:
1. § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. Zasady Techniki Prawodawczej w zw. z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 ze zm.) w zakresie, w jakim przepisy te stanowią normatywną gwarancję legalności działania organu, poprzez niejasne, niezrozumiałe i nieuzasadnione tworzenie
i wprowadzanie w życie przepisów prawa miejscowego;
2. § 12 w zw. z § 1 ust. 1 i 2 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów Zasady Techniki Prawodawczej w zakresie, w jakim przepisy te stanowią normatywną gwarancję przeprowadzenia analizy stanu prawnego, określenia celów i skutków wprowadzenia przepisów oraz zasięgnięcia opinii podmiotów, na które przepisy mają oddziaływać, a także sporządzenia szczegółowego wyjaśnienia potrzeby wejścia w życie przepisów, poprzez zaniechanie przeprowadzenia wymaganych czynności na etapie projektowania przepisów jak i zaniechanie ich uzasadnienia w ogóle;
