Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 listopada 2019 r., sygn. II SA/Łd 493/19
Środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia
Dnia 26 listopada 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Jolanta Rosińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Grosińska Sędzia WSA Bożena Kasprzak Protokolant asystent sędziego Nina Krzemieniewska-Oleszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2019 roku sprawy ze skargi T. P. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oddala skargę. a.bł.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] r. Prezydenta Miasta Ł. orzekł w przedmiocie nałożenia na T.P. obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia (zespołu budynków jednorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną i niezbędnymi urządzeniami budowlanymi) oraz wykonania raportu o oddziaływaniu na środowisko ww. przedsięwzięcia w pełnym zakresie, zgodnym z art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz.U. 2018r., poz. 2081, zwanej dalej ustawą OOŚ), ze szczególnym uwzględnieniem analizy oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na Park Krajobrazowy Wzniesień [...] oraz korytarze ekologiczne, znajdujące się w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu budynków jednorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną i niezbędnymi urządzeniami budowlanymi w Ł. przy ul. A na działkach o numerach ewidencyjnych: 103/11, 103/12, 103/13, 103/14, 103/15, 103/16, 103/17, 103/18, 103/19, 103/7 w obrębie [...] i fragmentach części działek drogowych 153/4 w obrębie [...], 263/9 oraz 103/8 obrębie [...].
Zażalenie na powyższe postanowienie złożył T. P. wskazując, że zgodnie z treścią § 3 ust 1 pkt 53 pkt b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. DZ.U. z 2016 r., poz. 71) rozporządzeniu nie podlegają tereny o powierzchni zabudowy mniejszej niż 0,5 ha. Nieuprawnionym jest zatem kwalifikowanie przedsięwzięcia jako potencjalnie oddziałującego na środowisko z uwagi na mniejszy niż w ustawie parametr jakim jest powierzchnia zabudowy. Cały teren inwestycji obejmuje 4,3619 ha, powierzchnia zabudowy po realizacji wg. projektu wyniesie 0,3223 ha, powierzchnia utwardzona w tym droga do komunikacji, miejsca postojowe chodniki - 0,6312 ha, powierzchnia biologicznie czynna - 3,4084 ha. Prognozowane 0,3223 ha powierzchni zabudowy mieści się zatem poniżej zdefiniowanego 0,5 ha z rozporządzenia. Zgodnie z definicją Polskiej Normy PN-ISO 9836 PN, która jest też przyjmowana w orzecznictwie, jak np. w treści uzasadnienia wyroku WSA IV SA/PO 1226/12 z dnia 23 marca 2013 r. określającym czym w istocie jest powierzchnia zabudowy i jak należy ją rozumieć, nie ma interpretacji pozwalającej na rozszerzenie katalogu pojęcia powierzchni zabudowy o dowolne inne elementy.
