Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Wa 1262/19
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk (spr.), Sędzia WSA Konrad Łukaszewicz, Sędzia WSA Piotr Borowiecki, Protokolant specjalista Marcin Kwiatkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Wójta Gminy R. z dnia [...] września 2017 r. nr [...]
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] września 2017 r. nr [...] o odmowie udostępnienia M. K. informacji publicznej odnośnie zużycia wody w gminie [...] w poszczególnych wsiach i dokonania porównania poboru dokonanego przez największych odbiorów prowadzących działalność gospodarczą w zestawieniu ze średnim zużyciem wody przez gospodarstwa domowe.
W uzasadnieniu SKO wskazało, że M. K. w dniu [...].08.2017 r. (data wpływu wniosku do Urzędu [...].08.2017 r.) wniósł o udostępnienie informacji publicznej - w przedmiocie dotyczącym: 1) ilości wody wtłaczanej do sieci z poszczególnych studni w 2016 r., 2) poboru wody przez poszczególne wsie w 2016 r., 3) zużycia wody w gminie [...] w poszczególnych wsiach, prosząc o dokonanie porównania poboru wody przez największych odbiorców prowadzących działalność gospodarczą w zestawieniu ze średnim zużyciem wody przez gospodarstwo domowe.
SKO wskazało, że Wójt Gminy [...] pismem z dnia [...].08.2017 r. przekazał wnioskodawcy dane dotyczące ilości wody podawanej do sieci z poszczególnych studni w 2016 roku realizując wniosek opisany w punkcie 1 powyżej zgodnie z żądaniem, a odnosząc się do wniosku w zakresie opisanym w pkt 2 powyżej poinformował wnioskodawcę, że ta część żądania nie może być spełniona, ponieważ dotyczy informacji, których organ nie posiada, bowiem nie ma zlokalizowanych studni wodomierzowych na sieciach wodociągowych na początku każdej wsi. W zakresie wniosku o udostępnienie informacji opisanych w pkt 3 powyżej organ pismem z dnia [...].08.2017r. powiadomił wnioskodawcę, że w tym przypadku chodzi o informacje o charakterze przetworzonym z uwagi na to, że Urząd nie dysponuje gotowym wykazem zużycia wody w poszczególnych wsiach w gminie [...], jak też porównaniem poboru dokonanego przez największych odbiorców prowadzących działalność gospodarczą w zestawieniu ze średnim zużyciem wody przez gospodarstwo domowe oraz poboru wody przez całą wieś w poszczególnych wsiach w roku 2016, podkreślając jednocześnie, że wnioskodawca nie określił we wniosku, co rozumie przez pojęcia: "najwięksi odbiorcy" i "gospodarstwo domowe". Wójt ustalił, że dla potrzeb udostępnienia żądanej informacji wymagane jest wyszukanie, weryfikacja i ich skompletowanie, w tym wyłączenie z wyliczeń i porównań określonej liczby przyłączy całkowicie nie wykorzystywanych przez odbiorców, dokonanie porównania danych, a w związku z tym podjęcia dodatkowych czynności wywołujących konieczność zaangażowania w przygotowanie określonych środków osobowych, narzędzi i czasu. Organ dostrzegł też niemożność stworzenia precyzyjnej informacji wobec niedookreślonych ww. pojęć wskazanych we wniosku. SKO wskazało, że Wójt poinformował wnioskodawcę o treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej dotyczącej warunków uzyskania informacji przetworzonej oraz o treści art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej dotyczącej kosztów związanych z udostępnieniem informacji publicznej, a także wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez wykazanie istnienia szczególnego istotnego interesu publicznego udostępnienia informacji w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania. Wnioskodawca otrzymał wezwanie zawarte w piśmie z dnia [...].08.2017 r. w dniu [...].09.2017 r. Organ podał, że wnioskodawca w dniu [...].09.2017 r. wystosował pismo, w którym w ogóle nie uzasadnił, w czym upatruje szczególnie istotny interes publiczny udostępnienia informacji oraz nie dookreślił, co rozumie przez pojęcia "gospodarstwo domowe" oraz "największych odbiorców prowadzących działalność gospodarczą", sugerując, żeby organ odniósł się do definicji prawnych, nie wskazując jednakowoż,
