Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 12 lutego 2020 r., sygn. II SA/Gd 533/19
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Diana Trzcińska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Asesor WSA Magdalena Dobek-Rak Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2020 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi Gminy na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 4 lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów ochrony środowiska oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Delegatura, działając na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1471 ze zm.) skierował do Burmistrza Gminy zarządzenie pokontrolne z 4 lipca 2019 r. Nr [..], udokumentowane protokołem kontroli nr [..].
W zarządzeniu tym nakazano - w pkt 1 - działalność polegającą na przetwarzaniu odpadów prowadzić po uzyskaniu wymaganego zezwolenia na zbieranie odpadów, termin realizacji: od dnia otrzymania zarządzenia; w pkt 2 - zlecać wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami wyłącznie podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia, termin realizacji: od dnia otrzymania zarządzenia. Wyznaczono jednocześnie termin przesłania pisemnej informacji o zakresie podjętych i zrealizowanych działań służących wyeliminowaniu wskazanych w zarządzeniu naruszeń na dzień 31 sierpnia 2019 r.
Uzasadniając zarządzenie pokontrolne Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wskazał, że zostało ono sporządzone ze względu na stwierdzone w trakcie kontroli, która odbyła się w okresie od 27 marca 2019 r. do 6 czerwca 2019 r. w Gminie, nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska.
Odnosząc się do pkt 1 organ wyjaśnił, że w trakcie kontroli ustalono, że:
- na działce nr [..], pogranicze z działką [..] obręb nr [..] w L. znajdują się na gruncie odpady budowlane, takie jak: zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego - 17 01 07, ziemia i gleba - 17 05 04, zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu - 17 09 04. Całość stanowi pryzmę o wymiarach: 49 m x 6,4 m x 1,3 m. Dodatkowo do tej pryzmy przylega kolejna o wymiarach 7,42 m x 4,4 m x 1,5 m. Stanowią ją: głównie ziemia - 17 05 04, widoczne są też kawałki asfaltu, najprawdopodobniej pochodzące z dróg - 17 01 81. Dodatkowo bezpośrednio do tej pryzmy przylegają odpady znajdujące się na zboczu skarpy. Są to odpady takie jak: zmieszane odpady gruzu betonowego, odpady materiałów ceramicznych i wyposażenia - 17 01 07, inne zmieszane odpady budowlane - 17 09 04, zdekompletowane lodówki - 20 01 36, zmieszane odpady z demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji - 16 01 99, opakowania z tworzyw sztucznych - 15 01 02.
