Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 lutego 2020 r., sygn. VII SA/Wa 2212/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Stawecki, , Sędzia WSA Marta Kołtun-Kulik, Sędzia WSA Monika Kramek (spr.), , Protokolant sekr. sąd. Agnieszka Ciszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2020 r. sprawy ze skargi U.S. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: [...]INB, organ odwoławczy) po rozpatrzeniu odwołania U. S. (dalej: skarżąca) utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiecie [...](dalej: PINB, organ powiatowy) z dnia [...] maja 2019 r. nr [...] nakazującą skarżącej rozbiórkę wieży konstrukcji drewnianej o długości 2,70 m, szerokości 2,0 m i wysokości 4,84 m usytuowanej w odległości 0,77 m od ogrodzenia międzysąsiedzkiego na działce nr ewid. [...] przy ul. [...] w [...].
Decyzja ta została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W związku z pismem J. J.PINB w [...] zawiadomieniem z dnia [...] grudnia 2009 r. wszczął postępowanie administracyjne w sprawie legalności budowy obiektów budowlanych na działce nr ewid. [...]przy ul. [...] w [...].
Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2013 r. PINB nałożył na K. S.obowiązek przedstawienia w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania postanowienia dokumentów, o których mowa w art. 48 ust. 3 Prawa budowlanego, a w związku z ich nieprzedłożeniem decyzją z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] nakazał K.S. rozbiórkę ww. wieży konstrukcji drewnianej.
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...], WINB utrzymał w mocy decyzje organu powiatowego.
Wyrokiem z dnia 24 listopada 2015 r. sygn. akt VII SA/Wa 2434/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K. S.na ww. decyzję WINB, podzielając stanowisko organów, że definicja obiektu małej architektury w żaden sposób nie nawiązuje do obiektu budowlanego jakim jest wieża konstrukcji drewnianej. Jest ona budowlą, na budowę której niezbędne było uzyskanie pozwolenia na budowę, a jego brak uzasadniał zastosowanie trybu z art. 48 Prawa budowlanego.
